تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان
الموضوعات :اکرم کاویانی 1 , بهروز عبدلی 2 , علی زاده محمدی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, آموزش مهارتهای والیبال, حل مساله, دختران نوجوان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش ، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان بود.روش مطالعه نیمهتجربی، به صورت پیشآزمون-پسآزمون با 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان بروجن در سال تحصیلی 89-1388 و نمونه تحقیق 60 دانشآموز دختر بودکه به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و در چهارگروه 15 نفری آموزش والیبال مبتنی بر رویکرد حلمساله ، آموزش والیبال، آموزش حل مساله، و کنترل قرار گرفتند. پس از شرکت در پیش آزمون خودکارآمدی، افراد گروههای مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقهای به مدت 10 جلسه شرکت کردند. اطلاعات با پرسشنامه خودکارآمدی (شرر،1982) جمع آوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد بین تاثیر آموزش والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان در 4 گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P و 89/25=(54و3) F ) . به طور کلی، نتایج نشان داد برنامه ترکیبی، موجب بهبود بیشتر خودکارآمدی دانشآموزان شده است.