نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیشبینی بخشودگی دانشجویان
الموضوعات :ملاحت امانی 1 , اسماعیل شیری 2 , سعید رجبی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, بخشودگی, هوش معنوی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیشبینی بخشودگی دانشجویان بود. روش این پژوهش همبستگی است و جامعۀ آماری همۀ (7700 نفر) دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 89-1388 بود، از این تعداد 230 دانشجو بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای یکمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس خودگزارشی هوش هیجانی (شوت، 1998)، پرسشنامۀ خودگزارشی هوش معنوی (کینگ، 2008) و مقیاس بخشودگی (والکر و گورسوچ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی با ضریب بتای 20/0 بهطور معنیداری بخشودگی خود را پیشبینی میکند (01/0P < ). همچنین، نتایج نشان داد که هوش هیجانی با ضریب بتای 30/0 بخشودگی دیگران را بهطور معناداری پیشبینی کرد (01/0P < ). اما، هوش معنوی پیشبینیکننده معنیداری در بخشودگی خود و بخشودگی دیگران نبود. با توجه به نتایج و بحث، هوش معنوی متغیری متفاوت از معنویت است.