پیشبینی و رتبهبندی تأثیر ابعاد سرمایۀ ارزشی بر بصری شدن هویت در میان زنان جوان شهر اردبیل
الموضوعات :منصور حقیقتیان 1 , رضا اسماعیلی 2 , زیبا قاسم زاده ابلی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (دهاقان)، ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران
3 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (دهاقان)، ایران
الکلمات المفتاحية: هویت بصری, مدگرایی, ارزشهای اجتماعی, اردبیل, زنان, سرمایۀ ارزشی, تصور از خود, هویت جهانی,
ملخص المقالة :
پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش زنان جوان شهر اردبیل بود که براساس معادلۀ کوکران 384 نفر به روش تصادفی نظاممند انتخاب شدند و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، دادههای پژوهش گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. براساس نتایج پژوهش تأثیر 4متغیر؛ تصور از خود، تعلق به هویت جهانی، ارزشهای اجتماعی و ترویج مدگرایی بر هویت بصری زنان معنیدار بود. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در بین این 4 متغیر، تصور از خود با ضریب رگرسیونی 456/0 دارای بالاترین ضریب رگرسیونی و متغیر ترویج مد و مدگرایی با ضریب 082/0 دارای ضعیفترین ضریب رگرسیونی بر روی متغیر هویت بصری زنان شهر اردبیل بود. همچنین ضریب همبستگی چندگانه برابر 731/0=R و ضریب تعیین برابر 535/0=2R و ضریب تبیین خالص برابر 531/0= 2R بهدست آمده است، یعنی مجموع این متغیرها به میزان 53 درصد میزان هویت بصری زنان مورد مطالعه را تبیین میکنند و 57درصد از واریانس هویت بصری آنها را متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش تبیین کرد (05/0P<).
Coposescu, S. (2011). Aspects Of Identity Construction In The Context Of Globalization, Bulletin Of The Transilvania University Of Brasov, Series VII: Social Sciences, Law. 4(53),2.
Glaser, R.N. (1992). Women`s body image and Law. Duke Law Journal. N56(56), 43.
Hogg N.A. (2002). Vaughan, G.M. Social Psychology (3rd Ed). London: Prentice HALL.
Jacobs, J.M. (1998). staging difference: aestheticization and the politics of difference in contemporary cities in R Fincher and J.M. Jacobs (edg) cities of difference. New York : Guill ford press, pp.257-78.
Leiss, W., Kline, S. And Jhally, S. (1986) Social Communication In Advertising: Persons Products And Images Of Well-Being. New York: Methune.
Newman, O. (1972). Defensible space: people and design in the violent city New York. New York: MacMillan.
Rapoport, A. (2005). Culture, Architecture, And Design, San Francisco: Locke Science Publishing –Company.
Toni, C. Antonucci. (2004). the Dove Report: Challenging Beauty. New York: Edelman publication.19.
Turkle, S. (1999). Cyberspace And Identity Contemporary Sociology, Journal of Health and Social Behavior, 28(6), 196-212.
Timms, D. (1999). Identity, Community And The Internet, Sociological Association Of America Journal. 24: 1177-89.
Zukin, S. (1993). Landscapes of power: from Detroitto Disney world. Berleeley. A: university of California press.
Zukin, S. (1998). Uban lifestyle: diversity and standardization in spaces of consumption. urban studies 35/5-6: 825-39.