تأثیر آموزش گروهی به شیوههای رفتاری و رفتاری شناختی بر عزتنفس دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه اصفهان
الموضوعات :اکرم مظاهری 1 , ایران باغبان 2 , مریم فاتحی زاده 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: عزتنفس, رویکرد رفتاری ـ شناختی و رویکرد رفتاری,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش گروهی به شیوههای رفتاری و رفتاری شناختی بر عزتنفس دانشجویان خوابگاه دانشگاه اصفهان بوده است. بهمنظور دستیابی به این هدف 30 نفر از دانشجویان خوابگاه از طریق نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی بهطور جداگانه به مدت 8 جلسه آموزش شناختی ـ رفتاری و رفتاری عزتنفس دیدند. ابزار این پژوهش آزمون عزتنفس الیس پوپ است که پایایی و روایی آن تأیید شده است. نتایج تحلیل واریانس حاکی از اثربخشی شیوههای مختلف آموزش و افزایش معنادار عزتنفس بود. بهعبارت دیگر شیوههای رفتاری و رفتاری ـ شناختی با رویکرد گروهی باعث افزایش عزتنفس دانشجویان خوابگاه شد (005/0 P < ). نتایج نشان داد که آموزششناختی ـ رفتاری مؤثرتر از آموزش رفتاری بوده است و این تأثیر از نظر آماری معنادار بوده است (005/0 P < ). همچنین تفاوت میانگینهای نمرات عزتنفس سه گروه رفتاری شناختی و رفتاری و گروه گواه در پیگیری پایدار بوده است (005/0 P < ).