رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در یک کارخانۀ تولیدی خصوصی
الموضوعات :امین برازنده 1 , حمید آتش پور 2 , محسن گل پرور 3
1 -
2 - دانشگاه آزاد خوراسگان
3 - دانشگاه آزاد خوراسگان
الکلمات المفتاحية: کارخانۀ تولیدی خصوصی, عملکرد سازمانی ادراک شده, جوّ آموزشی, بروجن,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، تعیین رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بهمنظور بررسی اثر پیشبینیکنندگی جوّ آموزشی بر ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بود. جامعۀ آماری پژوهش را 450 نفر از کارکنان یک کارخانۀ تولیدی خصوصی واقع در بروجن تشکیل میدادند که از میان آنان پرسشنامۀ 203 نفر که بهصورت تصادفی انتخاب شدند، قابل بررسی بود. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ 15 سؤالی جوّ کلی آموزش (تریسی و توس، 2005) و حوزههای رهبری (8 پرسش)، سیاستها و راهبردها (5 پرسش)، مشتریمداری (5 پرسش) و مدیریت منابع و اطلاعات (5 پرسش) از پرسشنامۀ ارزیابی سازمان (آتشپور، حسینی و صمصامشریعت، 1389) است. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام بهگام از طریق نرمافزار SPSS18تحلیل و بررسی شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده (بجز رابطۀ حمایت سازمانی با مشتریمداری) رابطۀ مثبت و معنادار دارد (01/0P < ). نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی، پیشبینیکنندۀ ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در حوزههای رهبری، اهداف و راهبردها، مشتریمداری و مدیریت منابع و اطلاعات است.