تأثیر آموزش حل مسأله مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوجها
الموضوعات :حسین کشاورز افشار 1 , مسعود اسدی 2 , زهرا جهان بخشی 3 , مهدی خاص محمدی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه تربیت معلم تهران
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشگاه U.P.M مالزی
الکلمات المفتاحية: زوجها, الگوهای ارتباطی, حل مسأله, نیازهای بنیادین,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادینِ نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوجها اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زوجهای شهر کرج بودند که از میان آنها 12 زوج (6 زوج در گروه آزمایش و 6 زوج در گروه گواه) به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامۀ الگوهای ارتباطی (کریستنسن و سالاوی، 1984) بود و دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در الگوهای ارتباطی سازندۀ متقابل، اجتناب متقابل، توقع / کنارهگیری کلی، توقع مرد/ کنارهگیر زن و توقع زن / کنارهگیر مرد وجود دارد (05/0P < ).