تأثیر آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
الموضوعات :فاطمه پورصادق 1 , سیمین دخت رضاخانی 2
1 - دانش آموخته گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, آموزش ابراز وجود, دانشجویان دختر ساکن خوابگاه, تمایزیافتگی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود. پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 بودند. از بین آنها 30 نفر را که در پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL (وار و شربون، 1992) و تمایزیافتگی DSI-R (اسکورن و فریدلندر، 1998) نمره پایین کسب کرده بودند به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارش شدند. آموزش ابراز وجود بهعنوان متغیر مستقل در 8 جلسة 1 ساعته (دو بار در هفته) در مورد گروه آزمایش اجرا شد. نتایج کوواریانس چند متغیره نشان داد آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی افراد گروه نمونه بهصورت مثبت و معنادار اثرگذار بود؛ بهعبارتدیگر میزان کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویانی که آموزش ابراز وجود را دریافت کرده بودند بیشتر از گروهی بود که آموزش دریافت نکرده بودند (01/0p<).
بولتون، ر.(2001). روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی)، ترجمه حمیدرضا سهرابی و افسانه حیات روشنایی، تهران: انتشارات رشد.
جوادی، م؛ سپهوند، م ج؛ محمودی، ح؛ و سوری، آ.(1391). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی پرستاران بیمارستانهای خرمآباد، مجلة علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 21(1)،40-32.
چناری، ح؛ خمری، م؛ شیرکوند، ن؛ و عاشوری، ج.(1395). تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت و کیفیت زندگی پرستاران، مجلة سلامت جامعه، 10(3)29، 27-19.
حاجیحسنی، م؛ اعتمادی، آ؛ و آرین، خ.(1391). اثربخشی آموزش گشتالت درمانی و درمان شناختی–رفتاری بر میزان ابراز وجود دانش آموزان پسر دوره راهنمایی، مجلة پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، (2)، 16-1.
خانی، ف؛ صمصام شریعت، م ر؛ مهداد، ع؛ تکی، ف؛ کورنگی بهشتی، م؛ و حکمتروان، ر.(1393). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود شاخصهای سلامت روانی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت، مجلة دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 15(57)، 91-81.
ربانی خوراسگانی، ع؛ و کیانپور، م.(1386). مدل پیشنهادی برای سنجش کیفیت زندگی، مجلة دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، 15(59-58)، 108-67.
رحیم زاده، آ.(1391). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر افزایش کیفیت زندگی زنان مراجعهکننده به سلامت روان، پایاننامة کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
رحیمی، ز.(1383). مقایسه کیفیت زندگی در بیماران سکته قلبی بازتوانی شده و بازتوانی نشده، پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
رضازاده، م.(1390). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر حل مسئله بر شادکامی و کیفیت زندگی مراجعین به خانههای سلامت، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور.
سلطانی علیآباد، م؛ امیرجان، س؛ یونسی، ج؛ ازخوش، م؛ و عسگری، ع.(1391). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سطح خودمتمایزسازی پسران جوان، مجلة رفاه اجتماعی، (44)،92-69.
شفیعآبادی، ع؛ حدیدی، ژ؛ و زارع بهرامآبادی، م.(1389). تأثیر آموزش ابراز وجود بر افزایش تمایزیافتگی دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه یک تهران، فصلنامة تخصصی پژوهشنامة تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 6(25)، 21-1.
شهبازی، م.(1393). اثربخشی آموزش راهبردهای مسئله گشایی و مهارتهای ارتباطی بر تمایزیافتگی، ابراز وجود، راهبردهای مسئله گشایی و مهارتهای ارتباطی در زوجهای مراجعهکننده برای عقد دائم به دفاتر ثبت ازدواج شهرستان مسجدسلیمان، پایاننامة دکترای تخصصی رشته روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
کریمی ثانی، پ؛ و احیایی، ک.(1389). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش میزان خود متمایزسازی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، اولین همایش ملی بهداشت خانواده و اصلاح زندگی، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
گلدنبرگ، آ؛ و گلدنبرگ، ه.(2000). خانوادهدرمانی، ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی، سیامک نقشبندی و الهام ارجمند، تهران: نشر روان.
مک گرا، ف.(2002). مهارتهای زندگی، ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: نشر پیکان.
نادری نوبندگانی، ز؛ مؤمنی جاوید، م؛ و حسینیان، س.(1394). تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه بر کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر، مجلة رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان،10(1)21، 116-101.
نجفلویی، ف.(1385). نقش تمایز خود در روابط زناشویی، فصلنامة اندیشههای نوین تربیتی، (3 و 4)، 37-27.
نصیری، ح.(1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و تهیه نسخه ایرانی، سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، دانشگاه علم و صنعت.
یونسی، ف.(1385). هنجاریابی آزمون خودمتمایزسازی در ایران بین افراد 50-25 ساله، پایاننامة کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
Ames, DR, Wazlawek, AS, (2014), pushing in the dark: causes and consequencesof limited self-wareness for interpersonal assertiveness, Personality and Social Psychology Bulletin,201428,40(6), p:775-790.
Becker, M.H.J, Croon, M. A, Belkom, E. G. A. Van, &Verme. J. B. G. (2008). Predicting individual differences in autonomy-connectedness: The role of body awareness, alexithymia, and assertiveness. Journal of Clinical Psychology, 64(6),747-765.
Bonomi, A.E., Patrick, DL, Bushnell, DM, & Martin, M. (2000).Validation of the united- states version of the world Health organization Quality of life (WHOQOL) instrument. Clinical Epidemiological; 53(1): 19-23.
Colman, KC. (2003). Quality of life in Cancer patients. An hypothesis.Journal of Medical Ethic.10, 124-127.
Drake, J.R. (2011). Differentiation of Self Inventory-Short Form: Creation & Initial Evidence of Construct Validity. PhD Dissertation, University of Missouri-Kansas City.
Fairclough, D.L. (2012). Design and analysis of quality of life studies in clinical trial. CRC press.
Hargi, O. (2005). Social skills in interpersonal communication 3th, edLondonandNew York: Roulledge.
Liu, L. (2006). Quality of life as a social representation in china: a qualitative study. Social research, 26175,217-240.
Pease, K. (2013). Differentiation of self and anxiety as a function of culture. A thesis for the degree of Master of Science California State University, Stanislaus.
Shur-Fen, G.S., chou, M., chiang, H., & Lee, J. (2012). Parental adjustment,marital relationship and Family function in families of children with autism.Research in Autism Spectrum Disorders,6 (1), 263-270.
Skowron. E.A., Friedlander M.L. (1998). The differentiation of self-inventory: development and initial validation. Journal of Counseling Psychology, 45(3): 235-46.
Skowron, E.A. & Schmitt, T.A. (2003). Assessing interpersonal fusion: Reliability and validity of a new DSI fusion with others subscale. Journal of Marital and Family Therapy, 29(2),209-222.
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effect of assertiveness training on self-esteem. British JournalofoccupationalTherapy, 54,329-332.
Twenge, J., & King, I. (2004). A good life is a personal life relationship fulfillment and work fulfilment in Judgment of life quality. Journal of Research in Personality.39,336- 353.
Ware, Jr JE., &Sherburne, CD. (1992). The Mos36-Item Short-form Health Survey (SF-36). I. Conceptual framework and item selection. Med Care.30: 473-83.
Yadar, P. Igbal, N. (2009). Impact of life skill Training on self-esteem, adjustment and empathy among adolescents. Journal of the India, Academy of Applied Psychology. 35,special,61-70.
_||_