نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان
الموضوعات : Educationalسیما فردوسی 1 , زهرا بابایی 2 , سمانه بهزادپور 3
1 - استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایران.
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: راهبردهای کنترل فکر, دانشجویان, اضطراب اجتماعی, باورهای فراشناختی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای فراشناختی (ولز و کارت رایت هاتون، 2004)، راهبردهای کنترل فکر (ولز و دیویس، 1996) و اضطراب اجتماعی (کانور، دیویدسون و چرچیل،2000) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان باورهای فراشناختی، مؤلفههای باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی و از میان راهبردهای کنترل فکر، مؤلفههای نگرانی، تنبیه و کنترل اجتماعی شدت علائم اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند (05/0>P)؛ بنابراین نتایج پژوهش حاضر از مدل فراشناختی اضطراب حمایت میکند و به نظر میرسد تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل میتواند در کاهش علائم اضطراب اجتماعی مؤثر واقع شود.
