اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری چهار عاملی در مادران دانش آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات :مجتبی رحیمی 1 , حسین مولوی 2 , مجتبی انصاری شهیدی 3 , اکرم دهقانی 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 - استاد گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
3 - استادیار گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
4 - استادیار گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, سبکهای فرزند پروری, هنجاریابی, پایایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه سبک فرزندپروری چهارعاملی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادرانی بود که دانش آموز ابتدایی داشتند و به مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان مراجعه کردند و از میان آنها 200 نفر به عنوان نمونه به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند Baumrind)) و پرسشنامه سبک فرزندپروری چهار عاملی بود که توسط شینی ( (shyny, 2017 متناسب با سنتهای فرزندپروری شرقی ساخته شده است. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تاییدی، روایی همزمان و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون پرسشنامه برای چهار عامل استبدادی، اقتداری، سهل گیر و غافل بدست داد (P =0.0). همچنین نتایج روایی همزمان نشان داد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از 819/0 تا 853/0 می باشد که نشان می دهد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. یافته ها تایید می کنند این پرسشنامه، ابزار مناسبی برای سنجش سبک های فرزندپروری در جامعه ایران می باشد و می توان از آن برای اهداف درمانی و پژوهشی استفاده نمود.
Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students. Journal of adolescence, 32(2), 259-273.
Abdul Gafor K, Kurukkan A. Construction and Validation of Scale of Parenting Style. Guru Journal of Behavioral and Social Sciences. 2014; 2(4):315-23.
Arusubila, M., & Subasree, R. (2016). Parenting styles influencing personality development of catering students. International Journal of Indian Psychology, 4, 20-35.
Batool, S. S., & Mumtaz, A. N. (2015). Development and validation of parenting style scale. Pakistan Journal of Psychological Research, 225-248.
Bornstein, M. H., & Genevro, J. L. (Eds.). (2014). Child development and behavioral pediatrics. Psychology Press.
Chen, W. W. (2015). The relations between perceived parenting styles and academic achievement in Hong Kong: The mediating role of students' goal orientations. Learning and Individual Differences, 37, 48-54.
Collins, W. A., Maccoby, E. E., Steinberg, L., Hetherington, E. M., & Bornstein, M. H. (2000). Contemporary research on parenting: The case for nature and nurture. American psychologist, 55(2), 218.
Curtner-Smith, M. E., Culp, A. M., Culp, R., Scheib, C., Owen, K., Tilley, A., ... & Coleman, P. W. (2006). Mothers' parenting and young economically disadvantaged children's relational and overt bullying. Journal of Child and Family Studies, 15(2), 177-189.
Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and individual differences, 44(3), 587-597.
Diaz, Y. (2005). Associations between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children (Doctoral dissertation).
Doctoroff, G. L., & Arnold, D. H. (2017). Doing homework together: The relation between parenting strategies, child engagement, and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 103-113.
García, O. F., Serra Desfilis, E., Zacarés González, J. J., & García, F. (2018). Parenting styles and short-and long-term socialization outcomes: A study among Spanish adolescents and older adults. Psychosocial Intervention, 2018, vol. 27, num. 3, p. 153-161.
Goldstein, L. H., Harvey, E. A., & Friedman-Weieneth, J. L. (2007). Examining subtypes of behavior problems among 3-year-old children, part III: Investigating differences in parenting practices and parenting stress. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(1), 125-136.
Gorostiaga, A., Aliri, J., Balluerka, N., & Lameirinhas, J. (2019). Parenting styles and internalizing symptoms in adolescence: A systematic literature review. International journal of environmental research and public health, 16(17), 3192.
Hooman, Haidar Ali. (1384). Structural Equation Modeling With LISREL Application. Tehran [Persian]
Hollenstein, T., Granic, I., Stoolmiller, M., & Snyder, J. (2004). Rigidity in parent—child interactions and the development of externalizing and internalizing behavior in early childhood. Journal of abnormal child psychology, 32(6), 595-607.
Joppe, M. (2000). The Research process. The Quantitative Report. Understanding Reliability and Validity in qualitative Research Journal, 8(4), 597-607.
Martínez, I., & García, J. F. (2007). Impact of parenting styles on adolescents' self-esteem and internalization of values in Spain. The Spanish Journal of Psychology, 10(2), 338-348.
Martínez, I., Garcia, F., Musitu, G., & Yubero, S. (2012). Family socialization practices: Factor confirmation of the Portuguese version of a scale for their measurement. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 159-178.
Minaei, Asghar & Nikzad, Sepideh. (2017). The Factor Structure and Validity of the Persian Version of the Baumrind Parenting Style Inventory. Journal of Family Research. Vol.13(1): 91-108; 2017
Miller-Lewis, L. R., Baghurst, P. A., Sawyer, M. G., Prior, M. R., Clark, J. J., Arney, F. M., & Carbone, J. A. (2006). Early childhood externalising behaviour problems: Child, parenting, and family-related predictors over time. Journal of abnormal child psychology, 34(6), 886-901.
Musitu, G., & García, J. F. (2001). ESPA29. Escala de socialización parental en la adolescencia. Madrid: TEA ediciones.
Kapungu, C. T., Holmbeck, G. N., & Paikoff, R. L. (2006). Longitudinal association between parenting practices and early sexual risk behaviors among urban African American adolescents: The moderating role of gender. Journal of Youth and Adolescence, 35(5), 783-794.
Kenney, S. R., Lac, A., Hummer, J. F., Grimaldi, E. M., & LaBrie, J. W. (2015). Pathways of parenting style on adolescents’ college adjustment, academic achievement, and alcohol risk. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 17(2), 186-203.
Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. Retrieved Nov, 20, 2011.
Pardini, D. A., Fite, P. J., & Burke, J. D. (2008). Bidirectional associations between parenting practices and conduct problems in boys from childhood to adolescence: The moderating effect of age and African-American ethnicity. Journal of abnormal child psychology, 36(5), 647-662.
Perry, R. A., Daniels, L. A., Bell, L., & Magarey, A. M. (2017). Facilitators and barriers to the achievement of healthy lifestyle goals: Qualitative findings from Australian parents enrolled in the peach child weight management program. Journal of nutrition education and behavior, 49(1), 43-52.
Rhee, K. E., Lumeng, J. C., Appugliese, D. P., Kaciroti, N., & Bradley, R. H. (2006). Parenting styles and overweight status in first grade. Pediatrics, 117(6), 2047-2054.
Ritchie, L. D., Welk, G., Styne, D., Gerstein, D. E., & Crawford, P. B. (2005). Family environment and pediatric overweight: what is a parent to do?. Journal of the American Dietetic Association, 105(5), 70-79.
Schudlich, T. D. D. R., & Cummings, E. M. (2007). Parental dysphoria and children’s adjustment: Marital conflict styles, children’s emotional security, and parenting as mediators of risk. Journal of abnormal child psychology, 35(4), 627-639.
Shyny, T. Y. (2017). Construction and Validation of PS-FFQ (Parenting Style Four Factor Questionnaire). International Journal of Engineering Development and Research, 5(3), 426-437.
Smetana, J. G. (2010). Adolescents, families, and social development: How teens construct their worlds. John Wiley & Sons.
Steinberg, L., & Silk, J. S. (2002). Parenting adolescents.
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and evaluation in counseling and development, 37(4), 240-256.
Tellegen, C. L., & Sanders, M. R. (2012). Using primary care parenting interventions to improve outcomes in children with developmental disabilities: A case report. Case reports in pediatrics, 2012.
Wake, M., Nicholson, J. M., Hardy, P., & Smith, K. (2007). Preschooler obesity and parenting styles of mothers and fathers: Australian national population study. Pediatrics, 120(6), e1520-e1527.
Zubrick,S. Parenting and families Australia. Department of Families, Housing, Community Services and Indigenous Affairs: LSAC Research Consortium Social Policy Research Paper 2008; 34:1-216
_||_