تأثیر درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر خودکارآمدی مقابله¬ای و کانون توجه در دانش-آموزان دختر 15-16 ساله مبتلا به اضطراب اجتماعی
الموضوعات :معصومه حیاتی 1 , منیجه شهنی ییلاق 2 , مولود کیخسروانی 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روان¬شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه روان¬شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: درمان مبتنی بر کارآمدی هیجان, کانون توجه, خودکارآمدی مقابله¬ای, دانش¬آموزان دختر 15-16 سال, اضطراب اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر خودکارآمدی مقابلهای و کانون توجه در دانشآموزان دختر 15-16 ساله مبتلا به اضطراب اجتماعی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم 15 تا 16 ساله شهر برازجان بود که در سال 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. پرسشنامه اضطراب اجتماعی (Connor et al., 2000) توسط دانشآموزان تکمیل گردید و 40 دانشآموز که نمره اضطراب اجتماعی آنان بیش از آزمودنیهای دیگر بود انتخاب و بهطور تصادفی به گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) گمارده شدند و پرسشنامههای کارآمدی مقابلهای (Chesney et al., 2006) و کانون توجه (Woody et al., 1997) را در پیشآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 70 دقیقهای تحت درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی قرار گرفتند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. پس از آخرین جلسه، پسآزمون اجرا شد و سپس یک ماه پس از اتمام جلسات نیز مجدداً پیگیری از هر دو گروه گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر کارآمدی هیجان بر کانون توجه و خودکارآمدی مقابلهای دانشآموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی تأثیر دارد (0001/0p <) و میتواند هم در کاهش توجه متمرکز بر خود و افزایش توجه بیرونی و هم بر افزایش خودکارآمدی مقابلهای مؤثر باشد.
Abbasi, M. (2016). Comparison of social welfare and social anxiety in children with and without specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 74-91. [Persian]
Abdi Sarkami, F., Mirzaian, B., & Abbasi, G. (2020). The comparison of the effectiveness of metacognitive therapy and emotion efficacy therapy on depression and self-care in non-clinical depressed elderly. Aging Psychology, 6(3), 283-269. [Persian]
Akbari, M., Roshan, R., Shabani, A., Fata, L., Shairi, M. R., & Zarghami, F. (2015). The comparison of the efficacy of transdiagnostic therapy based on repetitive negative thoughts with unified transdiagnostic therapy in treatment of patients with co-occurrence anxiety and depressive disorders: A randomized clinical trial. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 21(2), 88-107. [Persian]
Asher, M., Asnaani, A., & Aderka, I. M. (2017). Gender differences in social anxiety disorder: A review. Clinical Psychology Review, 56, 1-12.
Bahramiyan, H., Morovati, Z., Yousefi, M., & Amiri, M. (2020). Reliability, validity, and factorial analysis of Coping Self-Efficacy Scale. Clinical Psychology and Personality, 15(2), 215-226. [Persian]
Beirami, M., Akbari, E., Qasempour, A., & Azimi, Z. (2012). An investigation of anxiety sensitivity, meta-worry and components of emotion regulation in students with and without social anxiety. Clinical Psychology Studies, 2(8), 40-69. [Persian]
Chesney, M. A., Neilands, T. B., Chambers, D. B., Taylor, J. M., & Folkman, S. (2006). A validity and reliability study of the coping self‐efficacy scale. British Journal of Health Psychology, 11(3), 421-437.
Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Weisler, R. H., & Foa, E. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry, 176(4), 379-386.
Ebrahimi, M., Shahhabizadeh, F., Esmaeili, A. A., & Ahi, G. (2021). The effectiveness of trans diagnostic based emotion efficiency therapy on emotional distress, nursing stress, and health anxiety of anxious nurses; simultaneous follow-up with COVID-19 pandemic. Iranian Journal of Nursing Research, 16(5), 19-31. [Persian]
Ghadampour, E., Hosseini Ramaghani, N., Moradi, S., Moradiyani Gizeh Rod, K., & Alipour, K. (2018). Effectiveness of emotional schema therapy on decrease of post-event rumination and cognitive avoidance in people with clinical symptoms of social anxiety. Internal Medicine Today, 24(2), 111-118. [Persian]
Hasanvand Amozadeh, M., Hasanvand Amozadeh, M., & Hasanvand Amozadeh, M. (2017). The effect of anger management skills training on social anxiety and anger self-regulation skills in social anxious high school boys. Knowledge and Research in Applied Psychology, 14(54), 73-83. [Persian]
Heidarian Fard, Z., Bakhshipour, B., & Faramarzi, M. (2016). The effectiveness of group cognitive-behavioral therapy on social anxiety, social self-efficacy and rumination. Clinical Psychology Studies, 6(21), 152-172. [Persian]
Hooman, F., Mehrabizadeh Honarmand, M., Zargar, Y., & Davodi, I. (2015). The effectiveness of transdiagnostic therapy on anxiety, depression, cognitive strategies of emotional regulation, and general performance in women with comorbid anxiety and depression. Journal of Advanced Biomedical Sciences, 5(4), 551-563. [Persian]
Hosseini Ardakani, A. (2020). The effectiveness of emotion-based therapy on social anxiety and interpersonal dependence of women referred to health houses. Journal of Psychology New Ideas, 4(8), 1-11. [Persian]
Hosseini Dowlatabadi, F., Sadeghi, A., Saadat, S., & Khodayari, H. (2014). Relationship between self-efficacy and self-actualization with coping strategies among students. Research in Medical Education, 6(1), 10-18. [Persian]
Imani, S., Alkhaleel, Y., & Shokri, O. (2019). The relationship between dysfunctional attitudes and Social Anxiety Disorder in adolescents (students): The mediating role of Emotion Regulation. Journal of Educational Psychology Studies, 16(33), 1-28. [Persian]
Kouchi, S., Mami, S., & Ahmadi, V. (2021). The mediating role of cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy in the relationship between early maladaptive schemas and social anxiety in adolescent girls. Journal of Psychological Science, 20(102), 953-966. [Persian]
McKay, M., & West, A. (2016). Emotion efficacy therapy: A brief, exposure-based treatment for emotion regulation integrating ACT and DBT. New Harbinger Publications.
Mohammadi, F., & Hafezian, M. (2019). Effectiveness of group Gestalt Therapy on social anxiety, test anxiety and positive and negative affection of female students. Journal of Instruction and Evaluation, 11(44), 13-29. [Persian]
Morovati, Z., & Yadegari, R. (2019). Comparison of loneliness and coping self-efficacy in cell phone addicted and normal female college students. Journal of Psychological Achievements, 26(2), 243-262. [Persian]
Norouzi, M., Michaeli Manee, F., & Issazadegan, A. (2016). The prevalence of self-reported social anxiety disorder on Iranian students. Studies in Medical Sciences, 27(2), 155-166. [Persian]
Rahmanian, Z., Mirzaian, B., & Hassanzadeh, R. (2020). Effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety of female students. Daneshvar Medicine, 19(5), 47-56. [Persian]
Sakiris, N., & Berle, D. (2019). A systematic review and meta-analysis of the Unified Protocol as a transdiagnostic emotion regulation-based intervention. Clinical Psychology Review, 72, 101751.
Salajegheh, S., & Bakhshani, N. (2017). Effectiveness of combined group exposure therapy and coping with stress skills training on social anxiety rate of university students. Knowledge and Research in Applied Psychology, 15(56), 96-104. [Persian]
Wells, A., Fisher, P., Myers, S., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. R. (2012). Metacognitive therapy in treatment-resistant depression: A platform trial. Behavior Research and Therapy, 50(6), 367-373.
Woody, S. R., Chambless, D. L., & Glass, C. R. (1997). Self-focused attention in the treatment of social phobia. Behavior Research and Therapy, 35(2), 117-129.
Yabandeh, M., Bagholi, H., Sarvghad, S., & Kouroshnia, M. (2019). Comparing the effectiveness of cognitive behavioral therapy with acceptance and commitment therapy on reduction of social anxiety disorder symptoms. Psychological Methods and Models, 10(36), 177-196. [Persian]