میزان موفقیت برنامه درسی آداب ومهارتهای زندگی اسلامی ( طرح کرامت ) برکسب مهارت حل مسأله دانش آموزان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - کارشناس ارشد برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: حل مسأله, طرح کرامت, مهارت های زندگی, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی"میزان موفقیت آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی ( طرح کرامت ) بر کسب توانایی مهارت حل مسأله در بین دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان (مطالعه موردی: منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران)"است. جامعه آماری این پژوهش معلمین پایه پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش منطقه6 شهرتهران که در سال تحصیلی 91-90 آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت ) را به دانش آموزان آموزش داده اند بودندکه تعداد آنها 92 نفر بود. نمونه آماری این پژوهش براساس نمونه گیری کوکران 63 نفر تعیین شد و ابزار گرد آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است . پرسشنامه از 32 گویه تشکیل شده که بر اساس فرایند حل مسأله طراحی گردیده است . تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح تحلیل توصیفی و استنباطی صورت گرفت . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که از نظر معلمان علاقمندی دانش آموزان به یادگیری مهارت حل مساله و بررسی راه حل های گوناگون و انتخاب بهترین راه حل ، ارزیابی راه حل های انتخاب شده و مشارکت گروهی و تعامل در حل مسأله درحد قابل قبول است اما دانش آموزان درشناخت مساله ، مهارت جمع آوری اطلاعات ، توانایی تولید و خلق راه حل های مختلف و توانایی به اجرا درآوردن راه حل های مسئله هنوز نیاز به آموزش و برنامه دقیق تری دارند بطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان میزان موفقیت برنامه آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی ( طرح کرامت ) برکسب توانایی مهارت حل مسأله دانش آموزان نیازمند رشد و بالندگی بیشتری میباشد .
Khulisa Management Services 2000. Assessment of the implementation of life skills HIV/AIDS programme in secondary schools. Johannesburg: USAID, Performance Monitoring and Evaluation Project - Diale T 2010. The personal and professional development of Life Orientation teachers. Thesis - Botvin G, 2010, Dr. Gilbert Botvin Receives Presidential Award From Society for Prevention Research , NewYork-Presbyterian Hospital/Columbia University Medical Center and NewYork-Presbyterian Hospital/Weill Cornell Medical Center, http://www.lifeskillstraining.com/uploads/media/Newswise- - Rivera M , Life Skills , 2012, http://www.partners-in-prevention.com/program/life-skills
_||_