پیشبینی وفاداری دانشآموزان دختر مدارس غیر دولتی براساس اعتماد، تعهد و رضایت از مدرسه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمدعلی نادی 1 , میترا محمدی 2 , علی سیادت 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: وفاداری, مدارس غیردولتی, تعهد, اعتماد, رضایت,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی براساس اعتماد به مدرسه، تعهد به مدرسه و رضایت از مدرسه میپردازد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مدارس غیردولتی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 تشکیل میدادند که براساس روش نمونهگیری سهمی و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2001)، تعداد 340 نفر از بین آنها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه وفاداری هلگسن و نست (2007)، پرسشنامه اعتماد گاربارینو و جانسون (1999)، پرسشنامه تعهد باو و میتزیفریس (2007) و پرسشنامه رضایت گرملر و گوینر (2000) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزارهای استفاده شده در این پژوهش را متخصصان تأیید کردند. یافتههای بهدست آمده نشان داد که بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی با اعتماد آنها به مدرسه (05/0P < ، 469/0r=)، بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی و تعهد آنها نسبت به مدرسه (05/0P < ، 276/0r=)، همچنین بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی با رضایت آنها از مدرسه رابطه وجود دارد (05/0P < ، 517/0=r). از بین متغیرهای اعتماد، تعهد و رضایت فقط متغیرهای اعتماد و رضایت توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی را دارند و متغیر تعهد توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان را ندارد.