بررسی مشارکت علمی و بینالمللی پژوهشگران ایرانی حوزه برنامهریزی درسی در تولید علم جهانی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد حسین زارعی 1 , احمد رضا نصر 2
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 - استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مشارکت بینالمللی, برنامهریزی درسی, مشارکت گروهی, : ایران, تولیدات علمی, پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی (ISI),
ملخص المقالة :
علم بهعنوان یک واقعیت اجتماعی و تاریخی مستلزم شناخت دانشمندان از یکدیگر و تبادل آثار و اندیشههای آنان است. به همین دلیل در طول تاریخ، شبکههای پیچیدهای از ارتباطات علمی و همکاریهای پژوهشی شکل گرفتهاند و آثار علمی ارزشمند و بیشماری را تولید کردهاند. در تحقیقات علمسنجی، معمولاً تولیدات علمی گروهی از پژوهشگران مرتبط با یکدیگر مورد مطالعه قرار میگیرد. در این مقاله، مشارکت علمی 95 مقاله نمایه شده پژوهشگران ایرانی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی در بین سالهای 1992 تا پایان فوریه 2015 بررسی شد. دادههای مورد بررسی از پایگاه اطلاعاتی ISI استخراج و بهصورت دستی، دادههای مورد نظر استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند. سپس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS20 تجزیهوتحلیلهای لازم صورت گرفت. نتایج حاکی از این امر بود که افزایش مشارکت بینالمللی به افزایش میزان دفعات استناد میانجامد ولی جنسیت و تعداد نویسندگان در افزایش دفعات استناد تأثیری نداشت. با این نتیجه، پژوهشگران کشورمان در حوزههای مختلف، مشارکت بینالمللی را باید در سرلوحه کاری خود قرار دهند چرا که مشارکت بینالمللی میتواند علم روز و تجربیات بینالمللی را وارد کشور نموده و علاوه بر اینکه زمینه رشد علمی را فراهم میآورند زمینه رشد شغلی و حرفهای و بهبود فعالیتهای کاری را نیز میتواند به همراه داشته باشد.
Anuradha, K. T. & Shalini, R. (2007) URS. "Bibliometric indicators of Indian research collaboration patterns: A correspondence analysis". Scientometrics. 71(2), 179-189.
Asnafi, AR and Fardanesh, H & Pakdaman Naeini, M. (2007). A survey of collaboration rate among of Iranian LIS students in producing scientific articles for annual student conference of Al-Zahra University (2000-2006). Available at: http://eprints.rclis.org/ archive/ 01/00006352 /collenet_al_zhra1.htm. [Persian]
Baratali.M, Yousefi. A.R., Keshtiaray. N. & Sabouri.M. (2016). The fundamental in sights derived from the findings of Neurological sciences of education: a systematic review of international documents. Journal of research in curriculum planning. 13(21). 2. [Persian]
Danesh F, Rahimi A, & Babaie F. (2008). barrasie mizane hamkarie goroohie mohagheghan marakez tahghighati daneshgahe olooompezeshkie Esfahan dar ejraye tarhaye tahghighati teye salhaye2001-2006. First national conference of scientometrics in Medical science in Iran; (5-6 March), Medical science University of Esfahan. [Persian]
Eglima, M. (2003). Working with groups, cognition, dynamics, treatment. Tehran. Espane Honar. [Persian]
Figg & et al. (2006). "Scientific Collaboration Results in Higher Citation Rates of Published Articles". Pharmacotherapy. 26(6), 759-767.
Moogeli and et al. (2012) Scientific Productions and Authorship Patterns of Top Ten Iranian Scientists, IJISM, 10(2). [Persian]
Osareh, F, Wilson C. (2002). Collaboration in Iranian Scientific Publications. Libri; 52(2): 88-98.
Rahmanpour.m & Nasr Isfehani A.R. (2014). Internal and external research methodologiesrelevant to the curriculum in higher education. Journal of theory & practice in curriculum. 1(2), 125-148. [Persian]
Sangam, Shivappa L. (2000). "Collaborative Research in Psychology in India: A Scientometric Study". Proceedings of the Second Berlin Workshop on Scientometrics and Informetrics, Collaboration in Science and in Technology. September 1-3: 173-176.
_||_