آسیبشناسی آموزش به زبان فارسی از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سُنقُر و کُلیایی و ارائه راهکارها
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیصمد محمدی 1 , عباس شکاری 2 , سیداحمد مدنی 3
1 - کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
3 - عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
الکلمات المفتاحية: دوزبانه, توانشی, نگرشی, زبان مادری, دانشی, برنامۀ درسی چندفرهنگی, کلیدواژه ها: آسیب شناسی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش آسیبشناسی آموزش به زبان فارسی بر اساس دیدگاه برنامهٔ درسی چند فرهنگی و مسائل دوزبانگی است. پژوهش از نوع طرحهای تحقیق به روش آمیختهٔ (ترکیبی) و با رویکردی تشریحی است و ازنظر هدف کاربردی است. جامعهٔ آماری شامل 160 دبیر و 4023 دانشآموز و نمونه آماری آن 113 دبیر و 354 دانشآموزان دبیرستانی کردزبان شهرستان سنقر و کلیایی است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش: الف) پرسشنامهٔ محقق ساخته برای بررسی دیدگاه دانشآموزان و دبیران (شامل 21 گویهٔ بسته پاسخ) در مورد آسیبهای فرهنگی، دانشی، نگرشی و توانشی است. ب) مصاحبه انفرادی نیمه ساختاریافته با 20 نفر از مسئولان آموزشی و پرورشی و دبیران نمونه که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای دبیران 75/0 و برای دانشآموزان 76/0 برآورد گردید و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و سؤالات مصاحبه با نظر کارشناسان و اساتید گروه علومتربیتی در حد مطلوب ارزیابی شد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی، میانگین، درصد فراوانی و آزمون T تک نمونهای) استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش به زبان فارسی، یادگیری دانشآموزان را در حیطههای دانشی، نگرشی و توانشی با اختلال روبهرو کرده و در مسائل فرهنگی باعث دور شدن دانشآموزان از هویت فرهنگی و بیتوجهی به زبان مادری شده است. تحلیل دادهها نیز نشان داد که بیشترین آسیبهای یادگیری به ترتیب معطوف به حوزه دانشی، نگرشی و توانشی است؛ بنابراین برای کاستن این آسیبها در دانشآموزان دوزبانه و برقراری عدالت آموزشی شایسته است برنامۀدرسی چندفرهنگی در نظامآموزشی اجرا شود.
AkhgarPour, Parviz. (2009). Inadmissibility speech and language in bilingual individuals. Quarterly exceptional education. No. 93. pp. 61- 52. [Persian].
Alavi, Seyed Kamran. (2001). Thinking and language. Tehran: PNU. [Persian].
Amini, Mohammad. (2012). Explaining the multicultural curriculum and how to implement it in the curriculum Iran. Curriculum Studies Quarterly. Vol. 7. No. 26. pp. 11- 32. [Persian].
Amiri, Majid. (2010). the effect of anxiety in children with stuttering and normal children aged 14-8 year's old Shahreza and Isfahan city. Quarterly exceptional education. No. 96-95. pp: 8-3. [Persian].
Anderson, J. D. & Conture, E. G. (2000). Language abilities of children who stutter: A preliminary study. Journal of Fluency Disorders. 25. PP: (283-304).
Arefi, Marziyeh. (2004). Study of linguistic skillsi bilingual children with different cultural and economic backgrounds. Journal of Educational Innovations. No. 2 (6). pp. 68-57. [Persian].
Asareh, Farideh. (2008). First-grade children learn basic investigating the problems in bilingual areas. Journal of Curriculum Studies. Third year. No 9. Pp: 42-60. [Persian].
Asgariyan, M. (2007). Status of ethnic cultures in citizenship education. Research Institute of Curriculum and Educational Innovations. No. 17. Pp: 133. 162. [Persian].
Azizi, N.; bolandhematian, K & Soltani, M. (2010). Check the status of multicultural education in teacher training centers in Sanandaj, from the perspective of students. Higher Education Association's Quarterly. Volume 3. No. 2. Pp: 55- 78.
Banks, J. A, & Banks, C. A. M. (2005). Multicultural Education: Issues and perspectives (5th Ed). New York: John Wiley.
Baraheni, Mohammad Naqi. (1992). Cognitive consequences of bilingualism. Seminar on bilingualism size. last access date: 8/27/1393. Site: http://preschool.talif.sch.ir/multylang/research.asp? Id=25&act=det. [Persian].
Bateni, Mohammadreza. (1994). Language and thinking. Agah Publishing. Fifth Edition. [Persian].
Battle, D. E. (2002). Fluency disorders. In T. L. Robinson & T. A. Crowe (Eds), Communication disorders in multicultural populations pp: (267-297). U.S.A: Butterworth-Heinemann.
Bazargan, Abbas. (2013). Introduction to qualitative research methods and integrated common approaches in behavioral science. Tehran: Publication visit. Third edition. [Persian].
Bialystok, Ellen (2002). Acquisition of literacy in bilingual children: A Framework for research: Language Learning.
Bialystok, Ellen (2007). Cognitive effects of bilingualism: linguistic experience leads to cognitive change. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. No, 10. pp: 210–223.
Blood stein, O. (2006). Some empirical observations about early stuttering: A possible link to language development. Journal of Communication Disorders. No 39. PP: 185-191.
Cummins, J. (1991). Interdependence of First & Second language proficiency in bilingual children.
Ehteshami, T & Mousavi, S. Gh. (2009). Mental development affecting language development and of social interaction. Educational letter Research. No. 119. pp. 9-5. [Persian].
Fanaee, Maasomeh. (2005). Check issues Bilingualism student. Monthly dilmaj. [Persian].
Farazi, Morteza. (1997). Stuttering. Master thesis University of Isfahan Medical Sciences. [Persian].
Gohari, Lili. (2009). Check academic issues student's bilingual from the perspective of the students kurd-Language University of Ilam. Master's thesis Department of Curriculum Kashan University. [Persian].
Grosjean, F. (2010). Bilingual: Life and Reality. Harvard University Press.
HatamzadeArabi, E.; Izadi, S & Hashemi, S. (2015). The Comparison of the bilingual and the monolingual students' academic performance and academic self-efficacy in the elementary schools. Journal Research in Curriculum Planning. Vol 12. No 17. Pp: 63-75. [Persian].
Howell, P.; Davis, S. & Williams, R. (2009). The effect of bilingualism on stuttering during late childhood. Archives of Disease in Childhood. 94. PP: (42-46).
Ingham, R. J. (2001). Brain imaging studies of developmental stuttering. Journal of Communication Disorders. 34. PP: (493-513).
Iraqi, S. M. & hatami, S. A. (2012). Investigating the problems of literacy bilingual students in elementary school. Proceedings of the National Conference on Bilingualism (challenges and solutions). pp. 546- 583. [Persian].
Iraqiyeh, A. R. & Fathi Vajargahi, K. (2013). Multicultural place in school education and higher education. Quarterly culture strategy. No. 17 & 18. pp: 187, 204. [Persian].
Johnson, O. (2011). Dose multicultural education improve student racial attitudes? Journal of studies. No, 42 (8). pp: (1252- 1274).
Jones, R. D.; White, A. J.; Lawson, K. H. c.; & Anderson, T. J. (2002). Visuoperceptual and visuomotor deficits in developmental stutterers: An exploratory study. Human Movement Science. No, 21. Pp: (603-619).
Kent, R. D. (2000). Research on speech motor control and its disorders: A review and prospective. Journ 0F Communication Disorders. No, 33. pp: (391-428).
Khosro, Rashid. (1997). Level of anxiety in people with stuttering and comparison with individuals without stuttering. Master Thesisi University of Allameh Tabatabai. [Persian].
Maaroufi, Yahya & Mohammadinia, Ismail. (2013). Bilingualism and its relationship with critical thinking skills. Quarterly of Educational Innovations. Vol. 12. No. 45. Pages 60-45. [Persian].
Martin, D., & Stuart-Smith, J. (2005) Exploring bilingual children's Basil Blackwell. Oxford, 1982.
Mehr Jo, A. & Hadiyan, M. (1996). Compare the academic achievement of bilingual and mono. Education Research Center of East Azerbaijan province. [Persian].
Mellucci, A & L. Avritzer. (2000). Complexity Cultural Pluralism and Democracy. Social Science Information. Vol 39. No 4.
Mohammadi, Hiva; nilipour, R; yadegari, F. & Karimloo, M. (2010). the impact of language skills on the severity of the inadmissibility of bilingual students with stuttering. News Quarterly Cognitive Science. Vol. 11. No. 3. pp. 69- 62. [Persian].
Monte, Catherine. (2006). Newspaper lesoir. Translator Mozhgan Kahn. available from the website: http://www.turkmenstudents.com/modules/news/article.php?storyid=726
Moses, M. (1997). Multicultural education as fostering individual Autonomy. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Paulston, C. B. (1988). International handbook of Bilingualism and Bilingual education. Grccnwood press. Inc.: New York.
Rasouli, S. & Hamidi, M. A. (2012). Pre-school educational outcomes for school novices in bilingual regions. Preparation and further develop language. Quarterly education. No. 108. pp. 45-31. [Persian].
Raymond, T. & et al. (2002). Relationships among bilingualism critical thinking ability and critical thinking disposition. Journal of professional Nursing. 18 (4). PP: (220-229).
Sadeghi, Alireza. (2010). Document review of the national curriculum Islamic Republic of Iran based approach to multicultural education. Journal of Curriculum Studies. Vol. 5. No. 18. pp. 190-215. [Persian].
Sarmad, Z; bazargan, A & Hejazi, E. (2014). Research Methods in the Behavioral Sciences. Tehran: Agah publishing. printing 26. [Persian].
Seman, A. A., Ahmad, A. R., Aziz, Z., & Rafaai Ayudin, A. (2011). the effectiveness of teaching and learning history based on multicultural towards national integration in Malaysia. Procedia Computer Science 3. pp: 1588–1596.
Sher AliPour, A; Asadi, M; Nazari, M. A. & Shakoori, Z. (2013). Meta-analysis the role of pre-school education and bilingualism in educational attainment. Journal of Educational Sciences martyr Chamran Ahvaz University. Course 6. No. 1. pp. 154- 137. [Persian].
Sinai, vahid & EbrahimAbadi, Gholamreza. (2005). Cultural Pluralism in the era of globalization and cultural developments of the political elite in Iran. Journal of Research: letter of Social Sciences. No. 25. pp. 107-140. [Persian].
Zamani, E; Ghasmpoor, A; Homaii, A; Mosavi, S. (2016). Investigating the oppertunitis and threats strengths and weaknesses of sing smart innovations (case study: Isfahan highschool teachers). Journal research in Curriclum planning. Vol 13. No 22. pp: 84- 98. [Persian].
Zia Hosseini, Mohamad. (2009). Foundations of linguistics. Tehran, Publishing Rahnama. [Persian].
_||_