ارزیابی دیدگاه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پیرامون محتوای کتاب کارمایه معلمان در دروس فوق
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
الکلمات المفتاحية: بررسی محتوا, درس تعلیمات اجتماعی, درس علوم تجربی, کتاب کارمایه معلمان, طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پیرامون محتوای کتاب کارمایه معلمان دردروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی است. روش پژوهش توصیفی از نوع بررسی محتوا است .جامعه مورد مطالعه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پایه دوم راهنمایی در استانهای گلستان و سیستان و بلوجستان و شهر تهران است. از معلمان مجری طرح که تعداد آنها 82نفر بود و محتوای کتاب کارمایههای معلمان نمونهگیری به عمل نیامد و دیدگاههای کلیه معلمان مجری طرح پایه دوم در باره کل محتوای کتاب کارمایههای معلمان در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مورد مطالعه قرارگرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی محتوای محقق ساخته کتاب کارمایه معلمان در درس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی بود که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و قضاوت متخصصان و پایایی آن بر اساس درصد توافق بین ارزیابان مورد تأیید قرار گرفت. واحد تحلیل محتوای درس با توجه به اهداف طرج بود. نتایج حاصل حاکی از این است که به اعتقاد دبیران علوم تجربی وتعلیمات اجتماعی پایه دوم مجری طرح محتوای کتاب کارمایه معلمان درحوزههایی از قبیل کیفیت بخشی به تدریس معلمان،ارتقای فعالیت گروهی دانشآموزان در کلاس درس، تلفیق محتوا با آموزههای دینی، برجسته سازی نکات تربیتی موفق بوده است. اما درحوزههایی از قبیل برخورداری از اهداف روشن و واضح، نظم منطقی، پوشش دادن محتوای کتابهای درسی، ارتقای نگرش ملی، تلفیق محتوا با آموزههای ملی، ارتقای دانش تخصصی معلم و ارتقای تعامل مثبت بین معلمان دروس مورد مطالعه با دانشآموزان موفقیت لازم را کسب نکرده است.
Darvishi , L, Ahmadi,P, (2012),Content Analyses of the cultural activities In the secondary education based on national and religious symbols, Research in Curriculum Planning ,volume2, No 35, pp 15-32[Persian]. Aikenhead, G.S. & Otsuji, h, (2000),Japanese and Canadian Science, Teachers' Views on Science and Culture. Published in the Journal of Science Teacher Education,Vol.11, pp. 277-299. Boalar, J.(2002).The development of disciplinary relationships: knowledge, practice & identity in mathematics classroom. Mathematics and computer education, 22 (1), 42-47. Cobern, W.(1996), A paper presented at the Meeting for, Traditional Culture, Science and Technology, and Development: Toward a New Literacy for Science and Technology. Tokyo I institute of Technology. Megur oku,Tokyo, Japan. Davic, D.(1999).Professional believes & circumstances that is support integrated curriculum of medical school in england. Journal of applied psychology , 86, 688-710. Dehghani, M. Amin-khandaghi,M (2012), Analysis of the Situation of Social Education Curriculum Designed Based on Content Analysis of Textbooks and Curriculum-Related Documents Journal of curriculum research .vol,1, no2, pp131-176[Persian]. Design of instruction based cultural of educational approach,(2011). Department of secondary instruction ministry of education, Islamic of Republic of Iran, Tehran [Persian]. Ferrarro,J(2001).Reflective practice & professional development , The Educational Resource Information Center (ERIC) Digest number 00-3. Fundamental reform document of education(FRDE),(2012)Supreme council of educational ministry, Islamic of Republic of Iran,Tehran [Persian]. General approved Supreme council of education.(2004), Supreme council of educational ministry, Islamic of Republic of Iran,Tehran [Persian]. Gholtash , Abbas, Hossein Fayazbakhsh, Parisa Farokhinejad , Sedigheh Mohammadjani,(2012), Investigating Progressive Citizenship Education Approach in social studies textbooks in middle school,Research in Curriculum Planning, volume 9,Number,6(Continues,33),pp59-70[Persian]. Good , T & Brophy, J (2000) Looking in classroom .( 8th ed).New York : Longman. Hallbach, A.(2000).Expectation and realities integration of curriculum in a medial school. Allyn & Bacon. Hammond, L. & Brandt, C.(2004). Science and Cultural Process: Defining an Anthropological Approach to Science. Education, . Studies in Science Education, 40, 1-47. Jegede, O, J. (1997) School science and the development of scientific culture: A review of contemporary science education in Africa. International Journal of Science Education. 19(1). 1-20. Mehrmohamadi, M, (2002),Curriculum, Mission, Approach & vision. Mashhad:Astan-e- ghods Razavi publication [Persian]. Mohamadimehr, G,(2008), Content Analysis method .:Negar publication ,Tehran [Persian]. Omoifo, C& Ogawa,M.(2002).Cultural orientations and science teaching- learning process in japanese elementary school.Paper presentation at the teaching (NARST).New Orleans:USA. Sadeghzadeh, R,(2007),The study National identity symbols in History &Literature textbook in secondary of books .Dissertation MA In Alzahra University[Persian]. Sarkararani,M,(2003),Culture of instructional Japan. Tehran: Doornegar publication [Persian]. Sarkararani,M,(2009),Culture of instruction & learning: A ethnography researchSchool Publication, . Tehran [Persian]. Shariatmadari, A (1991),Mission of education Centre of instruction. Samt publication, Tehran, [Persian]. Shomakher, S.(1995).The five level of integration curriculum in a medical school. Science & Education 9(4), 230-250. Wolcott, H.F. (1991). “Propriospect and the acquisition of culture”.Anthropology& education Quarterly, 22(3),251-273. Yarmohamadian, M- H,(1998), Principal of curriculum, Tehran:Yadvareh-e-Ketab publication[Persian].
_||_