رابطه بین وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان (بر اساس مطالعات پرلز 2006)
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیرقیه قائد امینی 1 , علیرضا کیامنش 2 , رقیه قربانی 3
1 - 1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
2 - 2استاد دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
3 - 3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خودپنداره خواندن, عملکرد سواد خواندن, فعالیتهای خواندن در خانه, وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده, نگرش به خواندن,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه و متغیرهای مربوط به دانشآموز (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز) بر پیشرفت سواد خواندن، بر اساس دادههای پرلز 2006 است. پرلز از یک طرح سه مرحلهای خوشهای طبقهای برای نمونهگیری استفاده کرده است. نمونه آماری استفاده شده در این پژوهش، پس از پالایش 5411 دانشآموز چهارم ابتدایی است که در آزمون پرلز شرکت کرده بودند. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرلز 2006 به دو دسته سؤالات آزمون سواد خواندن و پرسشنامه تقسیم میشود. با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری، اثر مستقیم، اثر غیر مستقیم و اثرکل متغیر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده (متغیر نهفته برونزا) بر فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز (متغیر نهفته درونزا) مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید مدلهای اندازهگیری متغیرهای نهفته و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان داد که مدل مورد آزمون، برازش مناسبی با دادهها دارد. ضمن این که نقش وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، فعالیتهای خواندن در خانه خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز بر پیشرفت سواد خواندن تأیید شد. در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی نقش مهمی در تبیین و پیشبینی واریانس پیشرفت خواندن دارد. همچنین با توجه به مقدار قابل اهمیت واریانس تبیین شده از متغیرهای درونزا، نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده محققان و دست اندرکاران آموزش و پرورش قرار گیرد.
_||_