خودکارآمدی پژوهشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحسن روشنیان رامین 1 , محرم آقازاده 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, خودکارآمدی پژوهشی, پژوهش,
ملخص المقالة :
این پژوهش خودکارآمدی پژوهشی را در میان دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی بررسی مینماید. روش این تحقیق توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 91 ـ 90 میشود. 120 نفر از این دانشجویان به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی فیلیپس و راسل (Phillips & Russell, 1994) است. پس از تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، نتایج زیر به دست آمد:1 ـ خودکارآمدی مهارتهای پژوهش عملی (000/0Sig، در سطح 01/0>P ) در دانشجویان ارشد بالاست.2ـ خودکارآمدی مهارتهای نوشتن (000/0Sig، در سطح 01/0>p ) دانشجویان ارشد بالاست. 3 ـ خودکارآمدی مهارتهای طراحی پژوهش (000/0Sig، در سطح 01/0>P ) در دانشجویان ارشد بالاست.4 ـ خودکارآمدی مهارتهای رایانهای و کمی (070/0Sig، در سطح 05/0>P ) دانشجویان ارشد بالا نیست. پس میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی مهارتهای پژوهش عملی، نوشتن و طراحی پژوهش در میان این دانشجویان بالاست و این نتیجه شاید ناشی از آشنایی با روشهای آماری و پژوهشی، یادگیریها و تجربههای قبلی آنها باشد. خودکارآمدی مهارتهای رایانهای و کمی این داشنجویان بالا نبود و این شاید پیامد نداشتن پیشنه لازم کار با رایانه و نرمافزارهای آماری باشد.