رابطهی میان اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری دانشآموزان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 -
الکلمات المفتاحية: سبکهای یادگیری, دانشآموزان دبیرستانی, اضطراب ریاضی,
ملخص المقالة :
هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطهی اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری میان دانشآموزان دبیرستانی است که در آن از پرسشنامهی سبک یادگیری کلب و مقیاس اضطراب ریاضی چیو و هنری استفاده شده است. جامعهی آماری، کلیهی دانشآموزان پایهی دوم و سوم رشتههای علوم تجربی و ریاضی دورهی متوسطهی نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز را در بر میگیرد و نمونهی آماری به صورت خوشهای ـ تصادفی انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که میان اضطراب ریاضی و شیوهی یادگیری تجربهی عینی رابطهی مثبت و معنادار و بین اضطراب ریاضی و مفهوم سازی انتزاعی رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به جنسیت، میان اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری رابطهی معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج در بررسی رابطهی بین اضطراب ریاضی دانشآموزان و سبکهای یادگیری آنها با توجه به پایهی تحصیلی، نشان میدهد که میان اضطراب ریاضی و شیوهی یادگیری مفهومسازی انتزاعی رابطهی منفی و معناداری موجود است که این رابطه، برای دانشآموزان پایهی سوم، از نظر آماری معنادار بود.
_||_