رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمدحسین محبی نورالدین وند 1 , سعید مشتاقی 2 , مسعود شهبازی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان
الکلمات المفتاحية: روابط والد ـ فرزندی, پیشرفت تحصیلی, رشد مهارتهای اجتماعی, جو عاطفی خانواده,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. آزمودنیها 289 دانشآموزان (147پسر و 142دختر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش عبارت از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده هیل برن (1964)؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی کرامتی (1386)؛ و میانگین نمرات دانشآموزان بود. نتایج نشان داد که بین جو عاطفی اعضای خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر (05/0 P < ) و دختر (01/0 P < ) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطههای هشتگانۀ جو عاطفی خانواده، بهترین پیشبینیکنندههای رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر را وجود احساس امنیت در خانواده و در مورد دانشآموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدین نشان داد.
_||_