بررسی مؤلفههای مورد نیاز معلمان جهت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرایند برنامه ریزی درسی مدارس
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمهدی سبحانی نژاد 1 , اسماء ملازهی 2
1 - 1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - 2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
الکلمات المفتاحية: چارچوب نظری, معلم, فناوری اطلاعات و ارتباطات, برنامه ریزی درسی مدارس,
ملخص المقالة :
رایانهها و فناوریهای مرتبط، با پتانسیل تغییر دهنده بالقوه خود، آموزش و در پی آن نقش معلم را دچار دگرگونی کردهاند. توانایی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس، نیاز به دانش کافی و مهارت در کاربست موفقیت آمیز آن دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط معلمان، در فرایند برنامه ریزی درسی مدارس است. روش مورد استفاده در انجام این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل ـ اسنادی است و جامعه آن را کلیه اسناد مربوط به موضوع، شامل نوشتاری (کتابها، مقالات و...) و غیرنوشتاری (سایتها) در بر میگیرد. از جامعه فوق، نمونهها به صورت هدفمند و با توجه به سؤالات پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری، فرمهای فیش برداری و روش مورد استفاده برای تحلیل دادهها نیز کیفی بوده است. بر اساس بررسیهای انجام شده در سوابق نظری و پژوهشی، مهمترین مؤلفههای دانشی و مهارتی جهت کاربست ICT توسط معلمان، بنابر اظهارات صاحب نظران بین المللی، تهیه شد. سپس جهت تبیین مؤلفههای دانش و مهارت مقدماتی و دانش و مهارت تخصصی کاربست ICT توسط معلم در زمینه؛ طراحی و تدوین برنامههای درسی، اجرای برنامه درسی و تدریس و نیز ارزشیابی برنامه درسی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مورد استفاده قرار گرفت.
_||_