بررسی رابطه ویژگیهای فردی و تجارب دانشجویان با دستاوردهای آنان از تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیآناهیت اوجی 1 , رحمت اله مرزوقی 2
1 - 1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - 2دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای فردی, تجارب دانشجویان, مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی, دستاوردهای دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین ویژگیهای فردی و تجارب دانشجویان با دستاوردهای آنان از تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر شیراز بود. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان سال آخر (3000 نفر) این مؤسسات در سال تحصیلی 90 ـ 1389 بود که 341 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده و بر اساس جدول مورگان، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه تجارب دانشجویان دانشکده (Pace and Kuh, 1998) میشد که پس از محاسبه روایی و کسب ضریب پایایی 91/0 توزیع و دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک سویه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل ادراک از کیفیت محیط، کیفیت تلاش و انسجام اجتماعی، به ترتیب پیش بینی کننده معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان است. همچنین بر حسب جنسیت، محل سکونت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و معدل تحصیلی، قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیشبینی دستاوردهای آنان متفاوت است. علاوه بر این، یافتهها نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین میزان تحقق دستاوردهای دانشجویان بر حسب جنسیت، محل سکونت و مقطع تحصیلی آنان و وجود تفاوت معنادار میان میزان تحقق دستاوردهای دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی و معدل تحصیلی آنان است.