تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ در محتوای کتاب هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - 2کارشناس ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
الکلمات المفتاحية: سطح خوانایی, تحلیل محتوا, فرمول گانینگ, کتاب هدیههای آسمانی, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به میزان سطح خوانایی کتابهای هدیههای آسمانی پایه چهارم و پنجم ابتدایی، بررسی تفاوت سطح خوانایی کتابهای هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی از نظر تناسب با سطح سنی و درک و فهم دانشآموزان و مقایسه آنها با سطح توانایی خوانایی دانشآموزاناز نظر میزان تناسب متون است. انتخاب روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ است. موضوع مورد مطالعه کتاب هدیههای آسمانی چهارم ابتدایی شامل23 درس در 80 صفحه و کتاب هدیههای آسمانی پایه پنجم ابتدایی در برگیرنده 23 درس در 103 صفحه است.یافتههای به دست آمده از این پژوهش نمایانگر آن است کهدر میزان سطح خوانایی بخشهای اول و دوم کتابپایه چهارم با بخش سوم تفاوت محسوسی وجود دارد. و هر سه بخش در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانشآموزان این پایه قرار دارد. همچنین میان سطح خوانایی بخشهای دوم و سوم کتاب پنجم با بخش اول تفاوت وجود دارد و هر دو متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانشآموزان کلاس پنجم است. بنابراین هیچ یک از این دو کتاب متناسب با سطح سنی و درک و فهم دانشآموزان این دو مقطع تحصیلی نیستو دارای میزانی از درجه دشواری در خوانایی است.
_||_