تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی برکیفیت فعالیت های آموزشی دبیران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعباس شکاری 1 , زهرا محمدی خشوعی 2 , بهادر محمدی 3
1 - استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - کارشناس ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناس ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
الکلمات المفتاحية: کیفیت فعالیت های آموزشی, نرم افزارهای کاربردی, مدارس متوسطه, : فناوری های نوین آموزشی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف این پژوهش تأثیراستفاده از فناوری های نوین آموزشی برکیفیت فعالیت های آموزشی دبیران شاغل در مدارس متوسطه دخترانه شهر اصفهان بود. این پژوهش از حیث هدف ،کاربردی و از حیث موقعیت، میدانی و بر حسب روش، توصیفی از نوع زمینه یابی است . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دبیران شاغل مقطع متوسطه ی دخترانه ی شهر اصفهان به تعداد1756 نفر است که از بین آنها 252نفردبیر به عنوان نمونه آماری و به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.ابزارگردآوری داده ها شامل پرسش نامه ی محقق ساخته در طیف لیکرتی 5 درجه ای شامل 25 سوال برای سنجش استفاده از فناوری های توین آموزشی دبیران با ضریب آلفای کرونباخ87/.استفاده شد و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد.. ازآمار توصیفی و استنباطی( جدول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و پراکندگی توزیع ، میانگین ، انحراف معیار، تحلیل واریانس ، آزمون دانکن) به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین استفاده از فناوری های نوین آموزشی و کیفیت فعالیت های آموزشی دبیران از نظر آماری رابطه معنا داری وجود دارد و نیز مشاهده شد که کیفیت آموزشی با بکارگیری نرم افزارهای کاربردی در آموزش با مؤلفه های کیفیت در سطح بسیار زیاد قرار گرفته است و نشان داد که متغیر بکارگیری از رایانه بیشترین اثر را بر کیفیت آموزشی دبیران دارد و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی و اینترنت در رتبه های بعدی قرار دارد.
References Abedi .Roya, Mahdavian .Shahrbanoo(2015) Investigate the situation using information technologyin elementary PE teachers International Journal of Sport Studies. Vol., 5 (9), 108-109. ]Persian [. Ayati, M., & Rostami, M. (2011). Using secondary and high school teachers ofbasic sciences of information and communication technology. EducationalTechnology, 6(2), 127-134. ]Persian [. Braak van & et al.(2007). Curricula and the use of Ict in education. Printed inBritish journal if education technology, vol 38 No 6. . ]Persian [ Charlat, R. (2004). The use of electronic journals by faculty members,physicians and medical students of the faculty of medicine, Prince of SongklaUniversity,Songklanakarin. Journal of Social Sciences and Humanities, 10(3),35-42. Daeizadeh, H., Fallah, V., Housainzadeh, B., & Housainpour, H. A. (2010). Theeffect of information and communication technology on the skills of the third gradeof high-school students. The Sociology of the Youth Studies, 3(9), 75-92. . ]Persian [. Fathyan, M. , Noroozi,M, 2009, the favorable pattern for secondary teachers in computer literacy, e-Learning Conference, Tehran, http://www.civilica.com/Paper-ELEARNING02-ELEARNING02_022.html. ]Persian [. Francis, H. (2005). The information seeking behavior of social science faculty,the university of the west Indies. Augustine, 31(1), 132-142. Ghaffari, Z. (2009), Information Technology in Education and Training. Resalat Newspaper42-67. . ]Persian [. Ibrahim, A. E. (2004). Use and user perception of electronic resources in theUnited Arab EmiratesUniversity (UAEU). Libri, 54(2), 67-74.39. Kark, R., Shamir, B., & Chen, G. (2003). The two faces of transformationalleadership: Empowerment and dependency. Journal of Applid Psychology,88(2), 255-296 . ]Persian [. Imani, M, Sharifi, A, Vafamanesh, F. (2011), The relationship between use of Information technology and Efficiency among employees. ( A case study : Islamic Azad University of Qazvin) , Development and Change Managemnet 3 (7), 49-58. ]Persian [. Jaschik, S. (2010). Education constituent groups online and face to facediscussions on to topics ofinterest. Retrieved from http://www.Educause.edu. Jegede,p. O.(2008). Age and ICT relqated behaviours of higher education teachers in Nigeria.Issues in Informing Science and Information Technology,7(6),771-777. Khalkhali, A. (2011) Meta-analysis of Information and Communication Technology on Teachers Professional Growth. Information Technology in Educational Sciences. 1(3), 165-183 . ]Persian [. Kiani,S. 2011) .The relationship between teachers knowledge of computers and Learning Science in Students of fifth grade. http://www.civilica.com/Paper-MEAE01-MEAE01_1633.html . ]Persian [. Levin, T., Wadmany, R. (2008). Teachers views on factors affecting effectiveintegration of information technology in the classroom: Developmental scenery. Journal of Technology and Teacher Education , 16(2), 233-263. Maleki, H.Garmayi, H (2009). The Use of Information and Communication Technology in Elementary Lesson Plan from Teachers in Tehran Elementary Schools point of view. Educational Innovations, 8(31), 37-52. ]Persian [. Md Yunus, M. (2007). Malaysian ESL teachers’ use of ICT in their classrooms: Expectations and realities. ReCALL, 19(1), 79-95. ]Persian [. Mehrmohammadi, M. (2007), Information and Communication Technology and its relation to Education and Training. Pooyesh. Vol., 23 (1), 85-109. ]Persian [. Mesila, V. (2015). Teacher Readiness and Information and Communications Technology (ICT) Use in Classrooms: A South African Case Study. Creative Education, 6, 1973-1981. Nafisi, A. (2004). The main programs of Information and Communication Technology. Tehran: Institute of Education in . ]Persian [. Najafi,H., Farajolahi,M.,Norzzade,R.,&Sarmadi,MR(2014).Factors influencing remote educitionan technology integration in classroom&pattern design fr it.Research in curriculum planning journal .Khorsgan (Isfahan) Islamic Azad unidersity 11th Y, 2nd course,PP.110-118. ]Persian [ Newrous, Paul.(2002). Specialist education services parth, western Australia . Salehi, M., Gholtash, A., & Azadmehr, A. (2010). Effect of information andcommunication technology on effectiveness and creativity of high school teachersof Fasa. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(2), 49-62. (in Persian) . ]Persian [. Sharifi, A (2011), Key Competencies of Teachers in 21th century. Available at www.sharifinamin.blogfa.com Sharifi,A., Imani, M. N,& Eslamieh,f.(2012).Investigation the rele of information and communication technologis in students collaborative learning.2-world conference on ebucational technology Researches Near East university-Nicosia-North Cyprs 3(7), 49-58. ]Persian [. Shiri, SF. (2009), Using Educational Softwares and its Effect on Better education in class, Education and Training, 23(1), 69-84. . ]Persian [. Sattari, S, Mohammadi, P. 2011), The Relation between using Information Technology and Educational Success of Students in High School, Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 81-96.]Persian [. University. Nicosia – North Cyprus.49. Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: Thecase of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences , 7(2), 21-32. Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: Thecase of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences , 7(2), 21-32. Tonder.Jo& et al.(٢٠٠٧).Curricula and the use of Ict in education , two worldsapart?printed in British Journal of educational technology.vol39.No7. -Tino, L. (2002).ICT in Education, available at http://www.eprimers.org -The purpose of the Commission is to inspire, educate and protect the students of California available at http://www.ctc.ca.gov/educator prep/tpa.html. Williams, P. (1999). Net generation : the experiences, attitudes and behavior ofchildren using the internet for their own purpses. Aslib Proceedings, 50(9), 315-328. Yildirim, S. (2000). Effects of an educational computing course on preservice and in service teachers: A discussion and analysis of attitudes and use. Journal of Research on Computing in Education, 3(1), 46-52. Zamani,F Norozi,D &Sharfzade,S (2014)Effect on active students learning in math with structuralism approach ICT journal in educational sciences.4th Y,No,PP.5-23. ]Persian[
_||_