ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی 92 ـ 1391
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیزینب میرشکاری 1 , احمدرضا اوجی نژاد 2 , عباس قلتاش 3
1 - 1دانش آموخته برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - 2عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - 3عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی قصد شده, ارزشیابی برنامه درسی, برنامه درسی اجرا شده, برنامه درسیآموخته شده,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی 92 ـ 1391 بوده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق پیماشی است. به منظور اجرای پژوهش که مبتنی برنگرش سنجی مدیران، دبیران و دانشآموزان در مورد برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده بود، سه مقیاس محقق ساخته، برحسب گروه مدیران، دبیران و دانشآموزان طراحی و استفاده گردید. روایی و پایایی هر سه مقیاس با روش روایی صوری و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور گردآوری دادهها، نمونه آماری مربوط به برنامه درسی اجرا شده (مدیر و دبیر) و برنامه درسی آموخته شده (دانشآموز)، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان داد که بین دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود دارد؛ بین دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی آموخته شده انطباق وجود ندارد؛ بین برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی آموخته شده انطباق وجود ندارد. همچنین، بین متغیر محتوا در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود ندارد. بین متغیر فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود ندارد و بین مؤلفه ارزشیابی در دو نوع برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده انطباق وجود دارد.
Ahmadi, GA. (2005). Evaluation of curriculum, teacher training courses, teacher training institutions of education. Institute of Curriculum Research and educational innovations. Asha K. Jitendra, Cynthia C. Griffin, Yan Ping Xin. (2010). An Evaluation of the Intended and Implemented Curricula’s Adherence to the NCTM Standards on the Mathematics Achievement of Third Grade Students: A Case Study. Gvirtz, Silvina. Beech, Jason. (2010).From the Intended to the Implemented Curriculum in Argentina: Regulation and Practice..Journal of Curriculum and Instruction, 4(2). Günay Balm, Ali. Küçük, Hilal .(2010). Examining of Turkish and portuguese education systems and science curricula. Procedia Social and Behavioral Sciences, (9): 26–32. Jafari Harandi, R.. Mir Jafari, Seyed Ebrahim. Liaghatdar, MJ. (2011). A comparative study on the content of the general education curriculum for Horticultural Science, Iran and several countries. Educational Studies in Psychology, No. 23. Kaptan,Kubilay. Timurlenk, Ozden.(2012).Challenges for Science Education.Procedia Social and Behavioral Sciences,(2): 3145–3149. Kazempoor. M., Ismail. Ghaffari, Khalil. (2010). Evaluation of secondary education social studies curriculum implemented using a three-dimensional model theoretical branches. New approach in Educational Administration Quarterly, Year II, No. III. Kyamnsh, A. (2003). The results of the Third International Mathematics and Science Study. The Third International Mathematics and Science Study, National Center, monographs No. 21. Pir Islamic Muharram. Fanny, H.. Ghiasi, Parvin. (2012). Consistent assessment intended curriculum implemented by seek regional science second grade. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Saketi, Parviz Kazemi, Sultanali. Rezai, Soheila. (2010). Consistent assessment intended curriculum implemented by Vamvkhth science grade 2 Shiraz area. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Vajargah Fathi, K.. (2008). Principles and Concepts curriculum. Tehran: Ball, Third Edition. - Karim, Abdul (2006). Overview Timss PIRLS achievement test results. Institute of Education. Yadegarzadeh, GR. (2008). Effects of formative assessment on student achievement in fourth grade science lesson. Daneshvar Journal, No. 27. Zeinali Mansour. Fallahi, Vida, Oji Race, AR. (2012). Consistent assessment intended curriculum implemented Vamvkhth third grade elementary art lesson Minab. Marvdasht University, School of Education and Psychology. Ziebell, Natasha. (2010). Examining the alignment of the intended curriculum and performed curriculum in primary school mathematics and integrated curriculum. The University of Melbourne. Melbourne Graduate School of Education.
_||_