اثربخشی دورههای آموزش درس پژوهی بر دانش و مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینصراله عرفانی 1 , محمد شبیری 2 , سعید صحابت انور 3 , مصطفی مشایخی پور 4
1 - 1استادیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 - 2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
3 - 3کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
4 - 4مدرس مدعو دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: معلم, درسپژوهی, دانش, مهارت,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دورههای آموزش درس پژوهی بر دانش و مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 91-1390 بود، حجم نمونه توسط فرمول کوکران 468 نفر تغیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی (234 نفر معلمانی که دوره درس پژوهی را گذرانده و234 نفر معلمانی که این دوره را نگذرانده بودند) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای هر دو گروه پرسشنامههای محقق ساخته آگاهی از نظریههای یادگیری، کاربرد نظریههای یادگیری، فراهم آوری فرصتهای یادگیری، نگرش به نقش شیوههای صحیح ارزشیابی، نگرش به استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی و پرسشنامههای استاندارد انگیزه کاری معلمان، کار گروهی، مدیریت کلاس استفاده شد، ضریب پایایی آلفای کرونباخ آزمونها بین 73/0 تا 96/0 بود. دادهها با استفاده از جدول توزیع فراوانی و درصد و شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون آماری من ویتنی یو به وسیله نرم افزار SPSS-19 تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین رتبه کاربرد نظریههای یادگیری، فراهم آوری فرصتهای یادگیری، نگرش به نقش شیوههای صحیح ارزشیابی، نگرش به استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی، انگیزههای کاری معلمان، مدیریت کلاس معلمان درس پژوه از عادی بیشتر بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری نمود که دورههای آموزش درس پژوهی بر روی دانش و مهارت تدریس معلمان اثربخش بوده است.
Binder, M. K. (2004). Lesson study improves teaching and learning. Pro Excellentia (Spring Ed. ) {Brochure}.
Bob, K. , Brekerlmans, M. , Korthagen, F. ,& Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators, Teaching and Teacher Education,. 21(2): 147-160.
Chassels, C. , & Melville, W. (2009). Collaborative, reflective, and iterative Japanese lesson study in an initial teacher education program: benefits and challenges. Canadian Journal of Education, 4: 734-763.
Dudley,P. (2013). Teacher learning in Lesson Study: What interaction-level discourse analysis revealed about how teachers utilised imagination, tacit knowledge of teaching and fresh evidence of pupils learning, to develop practice knowledge and so enhance their pupils' learning. Teaching and Teacher Education,34: 107–121.
Fernandez, C. ,& Yoshida, M. (2004). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Fernández,M. L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26 (2): 351–362.
Ghasemipoya, A. (2004). Teachers guide inquiring. Tehran: Kaj Press.
Huntly, H. (2008). Teachers’ Work : Beginning Teachers’ Conceptions Of Competence. The Australian Educational Researcher,35(1): 145-157.
Isoda,M. (2010). Lesson Study: Problem Solving Approaches in Mathematics Education as a Japanese Experience. International Conference on Mathematics Education Research (ICMER 2010), 8: 17–27.
Jalili, M. , NikFarjam, H. (2014). Asurvey on the present Status of the Ability and competencies of the teachers from the perspective of students and the comparison with the ideal situation from the perspective of expert about physics in the fourth grade of high school. Research in Curriculum Planning, 11 (13): 129-138. (Persian).
Khakbaz, A. , Fadaie, M. (2006). Lesson study: Japanese method in teaching mathematic. Shiraz: Innovation in Elementary School Lesson Program Conference. (Persian).
Khabaz, A. , Fadaie, M. , Mosapour, N. (2008). Impact of lesson study in mathematics teachers professional knowledge. Journal of Education, 94: 126-146. (Persian).
Lewis, C. (2002a). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia: Research for Better Schools.
Lewis, C. C. , Perry, R. , & Murata, A. (2006). How Should Research Contribute to Instructional Improvement? The Case of Lesson Study. Educational Researcher, 35(3): 3-14.
Maleki, H. (2005). Professional competencies of teachers. Tehran: Madrese Press. (Persian).
MehrMohammadi, M. (2000). Perus of teaching and learning process and teaching education. Tehran, Nashre Danesh press. (Persian).
Murata,A. (2010). Teacher Learning with Lesson Study. International Encyclopedia of Education, 5 (21): 575–581
Naderi, A. S. , Hajizadeh, M. , Shariatmadari, A. , Seif Naraghi, M. (2010). Comparison of teachers' professional skills courses in basic Sciences and humanities, Behshahr city schools to provide a method of quality improvement of these skills. Journal of Educational Management, 2 (2): 96-75. (Persian).
Norwich,B. , Ylonen,A. (2013). Design based research to develop the teaching of pupils with moderate learning difficulties (MLD): Evaluating lesson study in terms of pupil, teacher and school outcomes. Teaching and Teacher Education,34: 162–173.
Parks, A. N. (2008). Messy learning: Preservice teachers' lesson study conversations about mathematics and students. Teaching and Teacher Education, 24(4), 1200-1216.
Pirkamali, M. A. , MomeniMahmuei, H. , Pakdaman, M. (2013). Review of the relationship between self-efficacy of science teacher on motivation, attitude and academic achievement of fifth grade elementary school students. Research in Curriculum Planning, 10 (10): 123-135. (Persian).
Puchnera,L. D. , Taylorb,A. R. (2006). Lesson study, collaboration and teacher efficacy: Stories from two school-based math lesson study groups. Teaching and Teacher Education,22 (7): 922–934.
Ravan, S. E. (2010). The conceptional profile of nation lesson program. Journal ofDevelopment and Educational Technology, 26 (5): 44-45. (Persian).
Rock, T. c. , & Wilson C. (2005). Improving Teaching through Lesson Study. Teachers Education Quarterly, 8: 77-92.
Sakararani, M. (2006). Transnational Learning: The Intergration of Jugyou Kenkyuu into Iranian Teacher Training. In M. Matoba, K. Krawford. , & M. R. Sarkar Arani (Eds), Lesson Study: International Perspectives on Policy and Practice (pp. 37-75), China: Educational Science Publishing House. Available: www. eric. ed. gov. (Persian).
Sattari, S. (2014). Assessment of effective teaching, components based on the students viewpoints. Research in Curriculum Planning, 10 (12): 134-146. (Persian).
Smith, R. R. (2008). Lesson study: Professional development for empowering teachers and improving classroom practice. Dissertation submitted to the Department of Educational Leadership and Policy Studies in partial fulfillment of the Florida State University.
Stigler, J. W. , & Hiebbert. J. (1999). The teaching gap:Best Ideas from the world’s teachers for improving education in classroom. New York, Free press
Yeigh, T. (2008). Quality teaching & professional learning: Uncritical reflections of a critical friend. Australian Journal of Teacher Education,33(2): 1-15.