بررسی نقش نوع مدرسه در استدلال تناسبی دانشآموزان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: حل مسأله, استدلال تناسب, استراتژی مدارس تیزهوشان, مدارس غیرانتفاعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد ریاضی دانشآموزان مدارس دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان در حل یک مسأله غیر روتین ریاضی در حوزه استدلال تناسبی است. شرکتکنندگان در این پژوهش، تعداد 836 دانشآموز (شامل 291 دانشآموز از مدارس عادی، 293 دانشآموز از مدارس غیرانتفاعی و 252 دانشآموز از مدارس تیزهوشان) بودند که از بین مدارس یکی از شهرستانهای واقع در نیمه جنوبی کشور انتخاب شده بودند. از این دانشآموزان خواسته شده بود تا به یک مسأله غیر معمولی مربوط به موضوع تناسب پاسخ دهند. سپس استراتژیهای به کار رفته توسط ،دانشآموزان با استفاده از چارچوب نظری جرح و تعدیل شده مستخرج از از ادبیات پژوهشی، در 7 دسته ـ شامل دسته بدون جواب، استراتژی صرفاً جمعی، و دسته جوابهای غیر واقعی، استراتژی رویهای، استراتژی انتقالی، استراتژی تناسبی مبتدی، استراتژی خبره ـ طبقهبندی شدند. سپس با استفاده از آماره اچ کروسکال والیس و آزمون منویتنی، معناداری تفاوت بین عملکرد ریاضی دانشآموزان در مدارس مختلف بررسی شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانشآموزان در مدارس مختلف اختلاف معناداری وجود دارد، به گونهای که عملکرد ریاضی دانشآموزان مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی از عملکرد دانشآموزان در مدارس عادی دولتی در سطح 0.01 α=بهتر است.
Che, M. & Wiegert, K & Threlkeld, K. (2012). Problem solving strategies of girls and boys in single-sex mathematics classrooms. Educational Studies in Mathematics. 79(2), 311-326. Fernández, C., Llinares, S. Van Dooren, W., De Bock, D., & Verschaffel, L. (2009). Effect of the Number Structure and Quantity Nature on Secondary School Students’ Proportional Reasoning. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 25-32. Thessaloniki, Greece: PME. Ghasemi poya, A. (2011). People participation in Education. Tehran: Publication of Education Research Institute. Golparvar, M. & Arizi, H. (2004). Investigating people attitude toward private schools in Isfahan. Quarterly Journal Amozh. 21: 57-69. Inhelder, B., Piaget, J., Milgram, S., & Parsons, A. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books, Inc. Jamalizadeh, M. Rahgozar, H. & Panahi, A. (2011). Comparison between Governmental and private high school in Shiraz with considering leaner organization properties. New Approach in Educational Management. 2 (4), 115-131. Pahlevan Sadegh, A. & Farzad, V. (2009). Iranian Students Scientific Performance in TIMSS 2003 with considering individual and family parameters. Research in Curriculum Planning. 21(1), 1-24 Pasha Sharifi, H. & Ghodrati, M. (2010). Evaluation of Gifted Female Students’ Creativity in GAT, Grant-Maintained and Independent Schools. Journal of Modern Industrial/Organization Psychology. 1(3), 31-40. TIMSS official website. http://timssandpirls.bc.edu/timss2003i/intl_reports.html. Retrieved 2 June 2012. Van Dooren, W. De Bock, D. Gillard, E. and Verschaffel, L. (2009). Add? Or Multiply? A Study on the Development of Primary School Students’ Proportional Reasoning Skills. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, pp. 281-288. Thessaloniki, Greece: PME.
_||_