رابطه توانمندسازی و تعهد شغلی مدیران در مدارس متوسطه استان سمنان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینادر سلیمانی 1 , اشرفالسادات مطهری 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: مدیر مدرسه, مدرسۀ متوسطه, تعهد سازمانی, توانمندسازی, تعهد شغلی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ توانمندسازی مدیران و تعهد شغلی آنان بود. پژوهش به شیوۀ توصیفی (همبستگی) انجام شد. نمونۀ تحقیق 135 نفر از مدیران مدارس متوسطه (72 زن و 63 مرد) بودند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شد. توانمندسازی مدیران با استفاده از پرسشنامۀ سنجش توانمندسازی شرت و رینهارت (1992) شامل 6 بعد (تصمیمگیری، رشد حرفهای، مقام و منزلت، خودمختاری، تأثیرگذاری و خوداثربخشی) و تعهد شغلی با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته شامل 4 بعد (تعهد حرفهای، تعهد سازمانی، پایبندی به ارزشهای کار و مشارکت شغلی) سنجیده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین توانمندسازی مدیران و تعهد شغلی آنان رابطۀ معنادار وجود دارد (05/0P < )، بدین صورت که بین سه بعد توانمندسازی (رشد حرفهای، مقام و منزلت و تصمیمگیری) با تعهد شغلی رابطۀ معنادار وجود دارد (05/0P < ). همچنین بین توانمندسازی و سه بعد تعهد شغلی (وابستگی حرفهای، وابستگی سازمانی و پایبندی به ارزشهای کار) رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد (05/0P < ). نتیجۀ تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد توانمندسازی (بجز خودمختاری) پیشبینیکنندههای معناداری برای تعهد شغلی هستند (05/0P < ).