مقایسۀ تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیقی سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیزهره همدانی 1 , فریبا حقانی 2 , محمد جواد لیاقتدار 3
1 - ناحیه 2 آموزش و پرورش اصفهان
2 - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: زیستشناسی, پیشرفت تحصیلی, همیاری, روش یاددهی ـ یادگیری, یادگیری از طریق همیاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیق سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ در پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی انجام گرفته است. روش تحقیق شبهتجربی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم رشتۀ علوم تجربی دورۀ متوسطۀ نظری شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 بوده است . حجم نمونۀ تحقیق 68 نفر بود که 30 نفر در گروه آزمایش و 38 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایش تدریس به روش همیاری انجام شد و در گروه گواه، تدریس معمول در کلاسهای درس (تلفیقی از روش سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ) انجام گردید. ابزارهای تحقیق شامل متن درسی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی محققساخته بود که کلیۀ آزمونها از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی و مورد تأیید قرار گرفتند. پایایی آزمونها نیز با استفاده از روش دو نیمه کردن و تعیین ضرایب همبستگی و ضریب پایایی پیرسون تعیین گردید. نتایج نشان داد که در سطح 05/0 P £ میانگین تفاوت پیشآزمونها و پسآزمونها در گروه شاهد که تدریس با روش تلفیقی انجام شده بیشتر از گروه تجربی بود. بهعبارتی، تدریس با روش تلفیقی در مقایسه با روش همیاری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
_||_