نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
علی اکبر عجم
1
(1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
حسین جعفری ثانی
2
(2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
بهروز مهرام
3
(3دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
محمد رضا آهنچیان
4
(4دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران)
الکلمات المفتاحية: مهارت رایانهای, تعامل همزمان و ناهمزمان, یادگیری ترکیبی, پیشرفت تحصیلی, خودتنظیمی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارتهای رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان در رویکرد یادگیری ترکیبی است. تحقیق، از نوع توصیفی ـ مقایسهای بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مشهد است که از میان آنان با استفاده از فرمول کوکران، 382 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت، پرسشنامه محققساخته مهارت رایانهای و پرسشنامه دیدگاه دانشجویان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زنان و مردان تفاوت وجود نداشته است و دانشجویان دیدگاه موافقی نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی داشتند. بین راهبردهای یادگیری خودتنظمی، مهارت رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با دیدگاه آنان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان در رویکرد یادگیری ترکیبی ارتباط وجود داشته است. بنابراین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت رایانهای و پیشرفت تحصیلی پیشبینی کنندههای مناسبی برای دیدگاه دانشجویان نسبت به تعامل همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی هستند
_||_