تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از لحاظ میزان پرداختن به انواع پرسشهای درسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعطیه سادات حسینی یزدی 1 , مینا احمدیان 2
1 - 1و 2 کارشناس ارشد برنامه درسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - 1و 2 کارشناس ارشد برنامه درسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: علوم تجربی, تحلیل محتوا, آموزش ابتدایی, انواع پرسشها,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از لحاظ میزان پرداختن به انواع پرسشهای درسی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی جهت مشخص شدن انواع پرسشها و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل میزان پرداختن کتب علوم تجربی به انواع پرسشها استفاده شد. بدین منظور، واحد تحلیل، جملات پرسشی کتاب بود. با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتب علوم تجربی دوره ابتدایی میشد، روش نمونهگیری اتخاذ نشد و کل جامعه آماری جهت بررسی انتخاب گشت. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا بود که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تعیین گردید. همچنین پایایی ابزار به وسیله فرمول ویلیام اسکات محاسبه شد که ضریب توافق 81% را نشان داد. یافتهها حاکی از آن است که در کتاب درسی علوم تجربی سال اول ابتدایی، سؤالهای همگرا و فردمدار، بیشترین فراوانی و سؤال نتیجه مدار، کمترین فراوانی را دارا هستند. در کتاب درسی علوم تجربی سال دوم ابتدایی، سؤالهای همگرا و زمینهای، بیشترین فراوانی و سؤال نتیجه مدار، کمترین فراوانی را دارا هستند. در کتابهای درسی علوم تجربی سال سوم و چهارم ابتدایی، سؤالهای همگرا و عملی، بیشترین فراوانی و سؤال نتیجه مدار، کمترین فراوانی را دارا هستند. در کتاب درسی علوم تجربی سال پنجم ابتدایی، سؤالهای همگرا و موضوع محور، بیشترین فراوانی و سؤالهای نتیجه مدار و پیشبین، کمترین فراوانی را دارا هستند. همچنین نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین مقادیر مشاهده شده و مورد انتظار در انواع سؤالهای درسی در کلیه کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، تفاوت معنادار وجود دارد.
Albergaria Almeide, Patricia,(2011),Can I ask question? The importance of classroom questioning, Journal of Social and Behavioral Sciences, Volume 31, pp634-638. AlbergariaAlmeide,Patricia,(2010),Questioning patterns and teaching strategies in secondary education, Journal of Social and Behavioral Sciences, Volume 2, pp751-756. Amir Ahmadi yonos, Iravani Shahin, Sharafi Mohammadreza,(2013),Content analysis of science textbook of the elementary school fifth grade based on Dewey’s problem-solving model, journal of Curriculum Planning, Issue 35,pp86-95[Persian]. Brown George,(1993),Broken teaching or training in teaching skills at a small scale, translation by Raof Ali,Tehran, school Publication[Persian]. Brawn George, Rag AC,(2000),Questioning, translation by Davarpanah Forozandeh,Tehran, Roshd Publication[Persian]. Farahian Majid, Rezaee Mehrdad,(2012),A case study of an EFL teacher’s type of questions: an investigation into classroom interaction, Journal of Procedia -Social and Behavioral Sciences, Volume 47, pp161 – 167. Fayaz Eirandokht,(2010),Strategy for sustained questioning of religious identity in the Quran, Journal of Education,Volume 98,pp37-65[Persian]. Ganji Kamran,(2011),An Investigation into the Oral Tests by Elementary School Teachers in Islamic Azad University’s Sama Schools, Journal of Modern Thoughts in Education, Volume1,pp109-130[Persian]. Harlan Vien,(1995),Main points of elementary science education, Translation by Rastegar& Daneshfar,Tehran,Scientific and Cultural Publications.[Persian]. Harlan Vien,(2009),New thinking on science education in elementary school,Translation by saeedi,Tehran, School Publication.[Persian]. Karaman Ibrahim,(2010),Using the education strategy with directing questions in the teaching period sample lesson: one dimensional motion, Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, Volume2, pp1083–1095. KhaliliKaram,(2010),Questioning skills,Journal of Roshde Technology,Number7,pp36-34[Persian]. Mehrmohammadi,(1995),Theoretical and practical aspects of the training center,Journal of Psychology,Volume2,pp63-76[Persian]. Mehrmohammadi,Mahmud,(2006),Knowledge-based society and education theory-based questions,Tehran,Samt Publication[Persian]. Nicholl, Honor M,Tracey Cathreine A.B,(2006),Questioning: A tool in the nurse educators kit, Journal of Nurse education in practice,Volume 7, pp285-292. Ostadhasanloo Hosseini,Faraji Khiyavi Zolikha,shokrollahi Roghaye,(2012),Analyze the content the fourth and fifth of sciences book based on educational goals of Merrill, Journalof Curriculum Planning,Issue33,pp118-131[Persian]. Ragawanti Dedora Tri,(2009),Questions questioning teaching use: A view of Indonesian students preferences kata,Volume11,Number2,pp155-170. RougeEdward Kenrda,Brown,Gorge,(2004),The primary question, Translation by Kyamnsh&Ganji,Tehran,Roshd Publication[Persian]. Salehi Javad,Karimi Yousof, Seuf Aliakbar, Delaware Ali,(2005),The effect of metacognitive knowledge and their methods of inquiry led education on children's problem-solving performance: a process-approach, Journal of Psychology,Volume2,pp144-157[Persian]. Shahkibaee Zohreh,Goliji Yaser,Khalatbari Javad,(2011),The effect of Molana's Masnavi Manavi anecdotes on the degree of adolescents philosophical probing skill, Journal of Education administration research quarterly,Volume2,pp117-134[Persian]. Shemshadi Khadijeh,(2006),Inquiry and philosophy,Journal of Specialization Philosophy Sino, Number32-33,pp11-32[Persian]. Yaghobi Allah nazar ,(2010),Strengthen the spirit of inquiry in students,Journal of Roshde technology,pp38-39[Persian]. Yesil, Rustu, Korkmaz Ozgen,(2012),A comparison of different teaching applications based on questioning in terms of their effects upon pre-service teachers good questioning skills, Journal of social and behavioral sciences,Volume 2,pp1075-1082. Yousefighasabesraie,Khazy Kamian,(2012),Content analysis of biology book in second grade of high school based on Gardner’s theory of Multiple Intelligences,Journal of Curriculum Planning,Issue32,pp16-27[Persian].
_||_