رابطه بین منابع قدرت مدیر و انواع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینفیسه سهرابی 1 , بدری شاه طالبی 2 , غلامرضا احمدی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: دبیر متوسطه, دبیر راهنمایی, منابع قدرت مدیر, فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی «رابطه بین منابع قدرت مدیران و نوع فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه و راهنمایی شهرستان خمین بود. عوامل قدرت مورد مطالعه عبارت بود از: قانونی، پاداش، اجبار، تخصصی و مرجعیت و نوع فرهنگ سازمانی ثبات، مشارکتی، انعطافپذیری و رسالتی. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان راهنمایی و دبیران (290 نفر) شهرستان خمین در سال 88 ـ87 تشکیل میدادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 120 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساختۀ منابع قدرت با 21 سؤال بستهپاسخ و پرسشنامه فرهنگ سازمانی با 30 سؤال بستهپاسخ تدوین گردید. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظر آزمودنیها و متخصصان صاحبنظر و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 96/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ضریب همبستگی کانونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین قدرت قانونی با فرهنگ سازمانی ثبات و مشارکتی رابطه وجود دارد، در صورتی که بین قدرت قانونی با فرهنگ انعطافپذیری و رسالتی رابطهای وجود ندارد. همچنین بین قدرت پاداش، تخصص و مرجعیت با تمام انواع فرهنگ سازمانی رابطه معنادار وجود داشت.