اولویت بندی و مقایسه مؤلفههای ششگانه ایدئولوژیهای برنامه درسی از منظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم تربیتی شهر تهران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمهدی ملکی 1 , محسن فرمهینی فراهانی 2 , کوروش اسماعیلی 3
1 - 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
2 - 2دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - 3دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اولویت بندی, ایدئولوژی برنامه درسی, مؤلفه, مقایسه, هیأت علمی. ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف اولویت بندی و مقایسه مؤلفههای ششگانه ایدئولوژیهای برنامه درسی از منظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم تربیتی شهر تهران اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی (پیمایشی) و جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر بوده است؛ به طوری که شامل کلیه اعضای هیأت علمی علوم تربیتی مستقر در دانشکدههای علوم تربیتی سطح شهر تهران در سال تحصیلی 90 ـ 89 میشود. ازمجموع 95 نفر اعضای هیأت علمی حدوداً 81 نفرشامل 30 درصد زن و 70 درصد مرد حاضر به همکاری با پژوهشگر شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی برنامه درسی « اسکایرو 2008 » بود که بر اساس 6 مؤلفه؛ هدف، تدریس، یادگیری، دانش، فراگیر و ارزشیابی به تعیین 4 نوع ایدئولوژی برنامه درسی (دانش پژوهان علمی، یادگیرنده محور، بازسازی اجتماعی و کارآیی اجتماعی) پرداخته است. سهم هر یک از مؤلفهها 4 سؤال بود و به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی فراوانی و درصد و نیز رسم نمودار ایدئولوژی برنامه درسی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که اعضای هیأت علمی گروههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران به مؤلفههای هدف و تدریس در ایدئولوژی بازسازی اجتماعی و همچنین مؤلفههای یادگیری، دانش، فراگیر و ارزشیابی در ایدئولوژی یادگیرنده محور قویترین گرایش را نشان دادهاند. همچنین مؤلفههای یادگیری و ارزشیابی در ایدئولوژی یادگیرنده محور در بخش قویترین گرایش (اولویت اول) و مؤلفههای هدف و تدریس در ایدئولوژی دانش پژوهان علمی در بخش ضعیفترین گرایش(اولویت آخر) تنها مؤلفههایی بودند که همه اعضای هیأت علمی بر روی آن اتفاق نظر داشتند.