تأثیر اعتماد یادگیرنده نسبت به اثربخشی معلم و محتوای مورد تدریس برمیزان یادگیری او
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینوروز حدادنیا 1 , عباس اناری نژاد 2 , وحید فلاح 3 , سیروس حدادنیا 4
1 - 1دبیر آموزش و پرورش استان فارس، ایران
2 - 2 و 3واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
3 - 2 و 3واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
4 - 4واحد نور آباد فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد به معلم, نگرش, تدریس اثربخش, یادگیری, محتوای تدریس,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی آینده نگر، و با هدف بررسی تأثیر نگرش دانشآموزان به مهارتهای معلم و محتوای درسی، در یادگیری آنها بوده است که از 3 آزمایش همزمان تشکیل شده است. برای این منظور، از بین 4200 نفر دانشآموز، با روش خوشهای تصادفی، مدرسهای 250 نفری انتخاب و از میان دانشآموزان این مدرسه 120 نفر از آنان سنین 12 تا 16سال به شیوه تصادفی انتخاب گردید. تعیین حجم نمونه از طریق فرمول کوکران و همچنین جدول مورگان صورت گرفت. دانشآموزان به طور تصادفی به 6 گروه 20 نفره تقسیم شدند. سپس هر 2 گروه در یک آزمایش قرار گرفتند. در ابتدا، از همه آنها در شرایط یکسان پیش آزمون به عمل آمد. سپس هر گروه در یک اتاق درس قرار گرفتند و به هر گروه نگرش خاصی القا گردید. پس از آن، یک مطلب درسی واحد جدید برای همه گروهها درشرایط یکسان تدریس شد. این عمل به کمک فیلم ضبط شده صورت گرفت و بلافاصله از آنها پس آزمون به عمل آمد. برای تهیه سؤالات آزمونهای معلم ساخته از جدول دو بعدی مشخصات استفاده شد. جهت تعیین روایی از نظرات صاحب نظران و به منظور تعیین پایایی روشهای پایایی مصحح و پایایی دو نیمه کردن مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروهها بررسی و نمرات نهایی آنها پس از مشاهده فیلم آموزشی محاسبه گردید و از آزمون تی برای مقایسه میانگین نمرات گروههای کنترل و آزمایش هر آزمایش، استفاده شد. نتیجه کلی حاکی از معنادار بودن تفاوت بین دو گروه و مؤثر بودن نوع نگرش دانشآموزان به معلم و به محتوای مورد تدریس، در یادگیری آنها بود.