بررسی عوامل مؤثر بر تلفیق و کاربرد فناوری آموزش از دور در کلاس درس و طراحی الگویی برای آن
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیحسین نجفی 1 , مهران فرج الهی 2 , رضا نوروززراده 3 , محمد رضا سرمدی 4
1 - 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
2 - 2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
3 - 3 استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی
4 - 4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل واسطهای, دانشگاه پیام نور, الگوسازی فناوری آموزش از دور, تلفیق وکاربرد فناوری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر تلفیق و کاربرد فناوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری دانشگاه پیام نور بود. ابتدا برای شناسایی عوامل مهم تأثیرگذار بر کاربرد فناوری آموزش از دور در کلاس درس از30 کارشناس آموزش از دور نظرسنجی شد. سپس در قالب پرسشنامه محقق ساخته در اختیار نمونه آماری قرار داده شد. این پرسشنامه شامل 5 عامل اصلی و 36 زیر مؤلفه بود. لذا برای انجام تحقیق از بین 1082 نفر جامعه آماری با کمک روش نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکران 136 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع و گردآوری شد. برای تحلیل دادههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و استنباطی؛ میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی با کمک نرم افزار SPSS18 و لیزرل 53/8 استفاده شد. نتیجه اولیه نشان داد که عوامل خودکفایی، تبحر در کار با فناوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تلفیق و کاربرد فناوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری شناسایی شدند که ضریب همبستگی بین آنها به ترتیب 64%، 52% ، 49% ، 47% و 39% به دست آمد که نشان دهنده ضریب مثبت و بالا بود. نتیجه نهایی لیزرل 53/8 نیز نشان داد که چون نسبت خی دو 07/732 به درجه آزادی 337 برابر با 172/2 ،کوچکتر از 3، میزان RMSEA0018/. کوچکتر از سطح استاندارد01/.، میزانP-value 2132/.، بزرگتر از سطح استاندارد 05/.، میزانGFI 91/. و AGFI 90/. مساوی یا بزرگتر از 90/. به دست آمده، از یک سو، نشان دهنده برازش خوب نهایی مدل بوده و از سوی دیگر، نشان دهنده ارتباط معنادار بین 5 عامل شناسایی شده است.
Al- Ruz, J, Khasawneh, S. (2011). Jordanian pre- Service Teachers and Technology Integration: A Human Resource Development Approach, Educational Technology &Society, 14(4), 77-87. Anderson, S.E. & Menninger, R.M. (2007).Pre-service teacher’s abilities, beliefs, and intentions regarding tearing technology integration. Journal of Educational computing Research.37 (2), 151-172 Bandera, A., (1997).Self-Efficacy: The Exercise of control. New York: Freeman. Bandera, A., Adams, N.E., & Beyer, J. (1977). Cognitive processes mediating behavior change. Journal of personality and social psychology, 35(3), 125-139. Banister’s., & Vinnitsa, R. (2006). Beginning with a baseline: insuring productive teacher education. Journal of teacher education. 14(1), 209-235. Brown & Warschauer. (2006). from the university to the elementary classroom: students’ experiences in learning to integrate technology in instruction. Journal of technology and teacher education, 14(3), 599-621. Chen, L.L. (2005). Pedagogical strategies to increase pre-service teacher’s confidence in computer learning. Educational technology and society, 7(3), 50-60. Culp, K. M., honey, M., & mandinach, E. (2003).A retrospective on twenty years of education technology policy. Washington. DC: US. Department of education, office of educational technology. Dawson, C., & Rakes, G. C. (2003).the influence of principals’ technology training on integration of technology into schools. Journal of research on technology in education, 36(1), 29-49. Dexter, S., & Riedel, E. (2003). Why improving pre-service teacher education technology preparation must go beyond the college walls. Journal of teacher education, 54, 340-346. Ebrahimzadeh, I. (2007). Transfer from Traditional university to university: Innovation and challenge of change. Research and higher education programining, No. 43, pp.7-14. Ebrahimzadeh, I, (2005). Training based on ICT: conceptual inquiries, quarterly periodical of Payame Noor, fourth year, NO.4, pp 8-17. Fulton, K., glen, A. D., & Valdez, G. (2004). Teacher education and technology planning guide. North central regional education laboratory, learning point Associates. Ghfari, G., Khazempoor,E., & Hussein Mehr.,A.(2011).designing of ICT-Based Curriculum Model and ITS impact in performance of cognitive affective and skills in high school students, , Research in Curriculum planning, ,NO,1. VO, pp, 8. Grassed, C. P., & Loud, B. H. (1986). Validation studies of a new computer attitude scale. Association for education Data System journal, 19, 295-301. Hair, J.E., Anderson, R.E., Tat ham, R.L., &Balk, W.C. (1998). Multivariate data analysis .upper saddle Review NJ: prentice Hall. Harris, C.M. (2002). Is multimedia-based instruction Hawthorne revisited? Is difference? Education, 122(4), 839-843. Hernandez-Ramos. (2005).if not here, where? Understanding teacher use of technology in Silicon Valley schools. Journal of research on technology in education, 38(1), 39-64. Jacobsen, M., Clifford. P., & freshen, S. (2002). Preparing teachers for technology integration: creating a culture of inquiry in the context of use. Contemporary issues in technology and teacher education. 2(3), 363-388. Morris. M. (2002).How new teachers use technology in the classroom. Paper presented at the Annual Summer Conference of the Association of teacher education, Williamsburg, VA. Najafi, H. (2013). Cost effective analysis model of distance learning and electronic based on Wagner's and Jove's views, learning and Education. Najafi, H. (2012). Foundations of distance education pedagogy and its theories, Research in Curriculum planning, VO, 9.NO, 7. Najafi, H. (2011). The Role of Information and Communication Technology in the Evolution of Teaching – Learning, the Quarterly Journal of Payame Noor University, NO, 1.Vo, 9. Norris. C., Sullivan, t., poi rot, G., & solo way, E. (2003). No access, on use no impact: snapshot surveys of educational technology in k-12. Journal of research on technology in education, 36(1), 15-27. Rezaie Rad, M. (2012). Identifying the success in e learning programs, Research in Curriculum planning, No, 6.Vo, 9. Seyeed Naghavi, M.A. (2011). The study Students' attitudes to learning in professor and student: a survey of e-learning in universities with E –Learning in Iran, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,No,43 Asmarkolla, C. (2009).Technology acceptance among student teachers and experienced classroom teachers. Journal of educational computing research, 37(1).43 82. Asmarkolla, C. (2008).Efficacy of apparent behavior model: beliefs that contribute to computer usage intention of student teacher and expensed teachers .computers in human behavior, 24(3), 1184 1214 Topper, A. (2004) .How is we doing? Using self assessment to measured changing teacher Technology literacy whiten a gradate educational technology program. Journal of technology and teacher education, 12(3), 303 317. Wall, A. (2004).An evaluation of the computer self-efficacy of preserves teachers. Unpublished dissertation, Tennessee state university, Nashville, Tennessee. Zhao, & frank, K.A. (2003).factors affecting technology uses in schools: An ecological perspective. American educated educational research Journal, 40(4), 807-840.
_||_