مقایسه ارزیابی عملکرد معلمان از طریق ویدئو دیتا با سایر روشهای موجود ارزیابی عملکرد تدریس
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعاطفه ریگی 1 , مصطفی قادری 2 , جمال سلیمی 3
1 - سیستان و بلوچستان
2 - دانشگاه کردستان
3 - دانشگاه کردستان
الکلمات المفتاحية: تدریس, علوم, ارزیابی عملکرد, ویدئو دیتا, معلمان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسه ارزیابی عملکرد معلمان از طریق ویدئو دیتا با سایر روشهای موجود ارزیابی عملکرد تدریس بود و از رویکرد کمی ـ کیفی، از نوع متوالی استفاده شد. روش پژوهش کمی (توصیفی) و کیفی (مطالعه موردی) بود. جامعه آماری، شامل کلیه دبیران، مدیران و ارزیابان آموزشی مدارس مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال 91-92 به تعداد 238 نفر بود. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ـ خوشهای و حجم 142 نفر برای تحقیق کمی، با استفاده از جدول مورگان انتخاب شد و برای قسمت کیفی، از بین معلمان علوم با روش نمونهگیری در دسترس و نمونهگیری اشباع نظری با حجم 8 نفر مشارکت کننده که حاضر به فیلمبرداری و مصاحبه شدند، به اشباع رسید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمهساختمند بود. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه 86/0 و تجزیه و تحلیل از طریق تحلیل عاملی تأییدی، فریدمن، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی شفه و آزمون t تک نمونهای با استفاده از نرم افزار lisrel و spss نسخه 19 انجام شد. نتایج نشان داد رویکرد پرسش محور با نظام کنونی تناسب بیشتری داشت. رویکردهای پاسخگویی/ بهبود و مدافعه اجتماعی در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. استفاده ویدئو دیتا در ارزیابی عملکرد معلمان به منظور دستیابی به اهداف نظام ارزیابی عملکرد و حل مشکلات آن از نظر شرکتکنندگان مفید است.
Abdi, Hamid; Mirshahja’fari, Seyed Ebrahim; Nasr, Ahmad Reza. (2010).Assessment of the relationship between quality of cognitive self-assessment in members of scientific board and the quality of assessment in students of Isfehan governmental university. J Iran Higher Educ Assoc;1:147. [Persian]
Borko, Hilda,. Jacobs, Jennifer,. Eiteljorg, Eric,. Pittman, Mary Ellen. (2008). Video as a Tool for fostering Productive Discussions in Mathematics Professional Development. Teaching and Teacher Education. 417–436.
Boroujerdnia, Mehri ; Shakurnia, Abdul Hussein; Elhampour, Hussein.(2003).Feed evaluation results in Ahvaz university professors to improve their quality of Teaching. Iranian Journal of Medical Education. NO.10. [Persian]
Calandra, Brendan,. Brantley-Dias, Laurie,. Lee, John K.,. Fox, Dana L. (2009). Using Video Editing to Cultivate Novice Teachers’ Practice . Journal of Research on Technology in Education.
Corscadden, Fergal,. Bell, Irene,. Cullagh, John Mc. (2010).Teachers’ reflective practice via video enquiry: the usefulness of peers, teacher mentors and video as a method to enhance the enculturation and reflection of pre-service teachers. Critical and Reflective Practice in Education. V 2.
Davis, Dougl.AS R., Ellett, Chad.D., & Annunziata, Joyce. (2002). Teacher evaluation, leadership and learning organizations. Journal of Personnel Evaluation in Education, 16(4), 287-302.
Fadavi, Mahboobeh sadat. (2003).Analytical Evaluation System (criterion, the implementation and outcomes) teachers in Isfahan. Research Council of Isfahan. [Persian]
Farshidfar, fariba.(2002). Evaluation of the existing system of evaluating the performance of primary school teachers and provide appropriate ways to optimize the dual education in the areas of Hamedan. Faculty of Psychology and Educational Sciences. requirements for the Degree of M.A. in Educational Science. [Persian]
Foyouzat , Yahya. (2001). The Foundations of Educational Planning. Tehran: Publications Savalan. [Persian]
Ghaderi, Heidar; shekari, Abbas .( 2014). Curriculum quality assessment of educational sciences department of Kashan University. Research in Curriculum Planning. Vol 11. No 14. [Persian]
Guo, Ruth Xiaoqing. (2009). An Ethnographic Study of Video Data Use in E-Portfolio for Teacher Development. Polyglossia Vol. 16.
Javadipour, Mohammad; Mohamadi, Ramadan Ali. (2009). leader performance assessment based on John Vilez and Joseph Bondey model in perspective of managers and teachers of Tehran elementary schools. J Manage Programing Train Syst;2:103‑27. [Persian]
Kong, Siu Cheung. (2010). Using a web-enabled video system to support student–teachers’ self-reflection in teaching practice. Computers & Education. 1772–1782.
Lemke, Jay. (ND)Video Epistemology In- and Outside the Box: Traversing Attentional Spaces.
Mohammadi, Ali Reza. (2008). Problems with the Human Resources Planning in Iranian Educational System. Quarterly Journal of EDUCATION. Vol. 24, No. 2, Summer 2008- No. 94. 147- 176. [Persian]
Rich, Peter J., Hannafin, Michael J. (2008). Decisions and Reasons:Examining Preservice Teacher Decision-Making through VideoSelf-Analysis. Journal of Computing in Higher Education, Fall 2008 _ 20(1), 62-94.
Savola, Lasse Tuomas. (2008). Video-based analysis of mathematics classroom practice: examples from finland and Iceland. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Seidel, Tina ; Stürmer, Kathleen,. Blomberg, Geraldine,. Kobarg, Mareike,. Schwindt, Katharina. (2011). Teacher learning from analysis of videotaped classroom situations: Does it make a difference whether teachers observe their own teaching or that of others?.
Shvakhy , Ali Reza.(2003).Review and evaluate the performance of higher education. [Persian].