مبانی و عناصر برنامه درسی مدارس والدورف آلمان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رادولف اشتاینر, مبانی برنامه, برنامه درسی, مدرسة والدورف, عناصر برنامه,
ملخص المقالة :
هدف محقق بررسی فلسفة آموزشی برنامه درسی مدارس والدورف است تا از این طریق، توصیههایی برای برنامهریزان درسی ایران ارائه شود. روش تحقیق توصیفی و ابزار جمعآوری دادهها اسنادی است که در کتابخانة دانشگاه مونیخ، مدرسة والدورف مونیخ و سایتهای اینترنتی مرتبط در دسترس بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برنامة درسی مدارس والدورف از چهار مؤلفة هدف، محتوا، روش و ارزشیابی به روشی خلاق و آزاد بهره گرفته است. بر اساس فلسفة آموزشی این مدارس به دلیل تفاوتهای فردی، نمیتوان همه را یکسان آموزش داد. آموزش باید همراه با عمل و تجربه باشد. کودکان باید مطالب آموختنی را با رغبت انتخاب کنند تا معلمان آنها را به دانشآموزان بیاموزند. برای یادگیری مطالب درسی، همه چیز در فضای باز و به شکل کار و بازی ارائه میشود. دانشآموزان مطالب را برای اخذ نمره یاد نمیگیرند. معلمان این مدارس، راهنما و مشاور کودکان هستند و تمام تلاششان بر این است که دانشآموزان، زندگی واقعی و بزرگسالی را تجربه کنند.
سرمد، زهره بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1394). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگاه.
Association of Waldorf Schools of North America.(2014). Study of Waldorf graduates in the USA, Part I, Part II.
Bray, Mark et al. (2010). Comparative Education Resrach: Approaches and Methods. Hong Kong: Springer.
Claudia M. Lenart. (2011). Waldorf Succeeds in Public Schools. Conscious Choice.
Chicane, Beckner. (2005). Schooled in spirituality.Sacramento News and Review.
Elizabeth, Daniels and Carmen, Gamper. (2011). The Yin and Yang of Waldorf and Montessori in Early Childhood Education"(comparison of the two systems). Common Ground part 1, part 2.
Grunelius, Elizabeth. (2014) Early Childhood Education and the Waldorf School Plan, Rudolf Steiner College Press.
Larsson, Abigail L, Alan J. Daly, and Carol VanVooren. (2012). Twenty Years and Counting: A Look at Waldorf in the Public Sector Using Online Sources. Current Issues in Education 15:3.
Jennifer, Gidley. Turning Tides. (2008). Overview of all Australian academic studies of Steiner education and Steiner philosophy: Creating Dialogue between Rudolf Steiner and 21st Century Academic Discourses.
Ida, Doberman. (2013). Learning From Rudolf Steiner: The Relevance of Waldorf Education for Urban Public School Reform.
Jeffrey’s, Bronwyn. (2005). Steiner schools' could help all. BBC News Report on British government-funded study on Waldorf education in the UK.
Howard, Susan. (2012). The Essentials of Waldorf Early Childhood Education. published in Gateways, the newsletter of the Waldorf Early Childhood Association of North merica.
Maggie, Dons. (2012). Cincinnati Enquirer Waldorf goes against school grain.
Richard, Garner. (2012). Who was Rudolf Steiner and what were his revolutionary teaching ideas?, Education Editor, TheIndependent.
Robert, Todd, Carroll. (2009). Rudolf Steiner (1861–1925), editor of The Skeptics Dictionary.
_||_