بررسی ارتباط بین ابعاد جو سازمانی و میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیستاره موسوی 1 , مصطفی شریف 2 , سعید رجایی پور 3
1 - اصفهان بهارستان هاراه اردیبهشت مجتمع مروارید2
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: جو سازمانی, دانشگاه اصفهان, پذیرش نوآوری برنامه درسی, پذیرش نوآوری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میان شش بعد جو سازمانی با میزان پذیرش نوآوری در برنام هدرسی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی است و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شده است.جامعه آماری شامل 503 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان است که 126 عضو دانشگاه از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش عبارت بود از: 1 ـ پرسشنامه جو سازمانی که توسط گل (2008) طراحی شده و توسط پژوهشگران بومی سازی شده است. 2ـ پرسشنامه میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی که توسط پژوهشگران تدوین شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهایی نظیر آزمون رگرسیون چندگانه، رگرسیون همزمان، آزمون لوین، تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) انجام گرفته است. تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که 1 ـ بین بعدهای جو سازمانی و میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. 2 ـ بین بعدهای جو سازمانی (تصویر سازمانی، مردم سالاری، نظم و قانون، تحقق هدفهای کلی سازمان، عاملهای فرهنگی ـ اجتماعی) و میزان پذیرش نوآوری در هدفهای برنامه درسی در محتوای برنامه درسی، فعالیتهای یاد دهی ـ یادگیری، روشهای ارزشیابی برنامهدرسی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. 3 ـ بین میانگین جو سازمانی و میزان پذیرش نوآوری در برنامه درسی با توجه به متغیرهای دموگرافیک (سابقه خدمت نوع دانشکده، مرتبه علمی، سفرهای علمی) تفاوت معنادار وجود دارد و 4 ـ بین میانگین جو سازمانی و میزان پذیرش نوآوری در برنامه درسی با توجه به متغیرهای دموگرافیک (جنسیت) تفاوت معنادار وجود ندارد.