رابطه سبکهای رهبری باس با وجدان کاری و تعهد کاری مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهر اصفهان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: : سبک رهبری, رهبری عدم مداخلهای, وجدان کاری, رهبری تحولآفرین, مدیران مدارس, تعهد کاری, رهبری, رهبری تبادلی,
ملخص المقالة :
این تحقیق بهمنظور تعیین رابطه بین سبکهای رهبری باس (تحولآفرین، تبادلی و عدم مداخلهای) با وجدان کاری و تعهد کاری مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهر اصفهان انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه کلیه مدیران دبیرستانهای پسرانه شهر اصفهان در سال 1388 است. حجم نمونه براساس اصول علمی با فرمول تعیین حجم نمونه 150 مدیر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند. برای بررسی فرضیههای پژوهش از 3 ابزار استفاده شد: الف) پرسشنامه سبکهای رهبری باس شامل سبک رهبری تحولآفرین با 20 گویه و تبادلی با 8 گویه و عدم مداخلهای با 8 گویه چهارگزینهای. ب) پرسشنامه تعهد کاری با 15 گویه 5 گزینهای ج) پرسشنامه وجدان کاری با 35 گویه 5 گزینهای. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین سبک رهبری تحولی با وجدان کاری مدیران (204/0= r و 05/0>P) و بین سبک رهبری تحولی با تعهدکاری مدیران (267/0=r و 05/0>P) و بین سبک رهبری تبادلی با تعهد کاری مدیران (249/0=r و 05/0>P) و بین سبک رهبری عدم مداخلهای با وجدان کاری مدیران (447/0=r و 05/0>P) رابطه معناداری وجود دارد و بین سبک رهبری تبادلی با وجدان کاری مدیران (094/0=r و 05/0>P) و بین سبک رهبری عدم مداخلهای با تعهد کاری مدیران (029/-=r و 05/0>P) رابطه معناداری وجود ندارد و از بین سبکهای رهبری تحولی، تبادلی و عدم مداخلهای بهترین پیشبینیکننده تعهد کاری مدیران، سبک رهبری تحولی است.