نسبیگرایی معرفت شناختی و دلالتهای آن بر تعلیم و تربیت
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحسن تاتاری 1 , حکیمه السادات شریف زاده 2
1 - 1دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
الکلمات المفتاحية: هدف, تعلیم و تربیت, روش تدریس, محتوای یادگیری, نسبیگرایی معرفت شناختی,
ملخص المقالة :
نسبیگرایی معرفت شناختی، طی چند سال اخیر به عنوان یک جریان فکری نیرومند در حوزه تأملات فلسفی مطرح شده و به سایر حوزهها، از جمله تعلیم و تربیت سرایت کرده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی دیدگاه نسبیگرایی معرفت شناختی و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت است. سؤالات پژوهش عبارتند از: 1 ـ معنای نسبیگرایی معرفت شناختی چیست؟ 2 ـ نسبیگرایی معرفت شناختی چه تأثیری بر مبانی تعلیم و تربیت (هدف تربیت، محتوای یادگیری و روشهای تدریس) دارد؟ در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بر اساس دیدگاه نسبیگرایی معرفت شناختی، هیچ معیار و استاندارد عینی و قابل درک برای عقلانیت و شاخصی برای تعیین صدق و کذب گزارهها وجود ندارد. در فرآیند تعلیم و تربیت هم نسبیگرایی معرفت شناختی در قالب دیدگاه سازندهگرایی مطرح میشود. بر این اساس هدفهای آموزش در محیط یادگیری باید بیشترین تأکید را بر پرورش تفکر انتقادی و تفکر عمقی داشته باشند. محتوای کتب درسی نیز باید قابل تغییر و بازنگری باشند. نسبیگرایی معرفت شناختی بر روشهای تدریس غیرمستقیم یا دانشآموز محور تأکید میکند. روشهایی که بر اساس آنها فراگیران در محور فعالیت قرار گرفته و منفعل نیستند. به نظر میرسد بر اساس نتایج به دست آمده و به کارگیری آنها در امر تعلیم و تربیت، میتوان بر یکسری از مشکلات موجود فائق آمد و نتایج تربیتی مطلوبی را انتظار داشت.
Ahmadi, Babak. (1995), Bookof doubt,Tehran, publishingcenter, p20.[Persian] Bolandhemmatan, Keyvan, (2004), absolute and relative or ientation epistemological as sumptions and their impact on teacher attitudes to ward srationality and teaching approach, Tarbiat Modarres University.pp10-15. [Persian]. Burke, Peter, (1995), Montaigne, translated by Ismail Sadat, Tehran, publisher of the New Deal.pp21-28. [Persian] Bruce, Joyce and Marshavyl Kalhvnassociation with Émile,(2007), new patterns of teaching in 2004, translated by Mohammad Reza Behrangi,Tehran, publication,education excellence.pp396-399.[Persian] Arefi, Abbas, (2004), History of Relativism in Philosophy of Science of MindMagazine, Number 19.p12. [Persian] Abedini Baltork, meymanat and Nili, Mohammad Reza, (2014), Analysis of the role of constructivism as a new approach to learning in the primary school curriculum, Journal of Curriculum Studies, Number 13,pp 6-17. [Persian] Ari. sutinen(2008), constructivism and education: education as an interpretative transformational process, springer science. Stud phhilos educ.1-14. Bieler, R.F. and Snowman,j.(1993), psychology applied to teaching. (7th ed). Houghton Mifflin. Bahrer(2000), an alternative pedagogical paradigm for aural skills, phd theses, ndian university. Bruce,joyece R.(1992), learning social studies through discrepant event inquiry. Annapolis,md: Alpha press. Coburn, Dabilu. (1998), structuralism for Science Teachers(2), translated by Mahmoud Amani Tehrani, Journal of Physical Education,5 and13,p 47. [Persian] Culler, J.(1990), fostering post instruction thinking. Paper presented at annual meeting of the American educational research association. Boston. Driscoll, M.P.(1994), psychology of learning for instruction, boston: allyn and boston. Dimitris p. papayannakos(2006), philosophical skepticism not relativism is the problem with the strong programme in science studies and with educational constructivism, springer science education, basinessmedia.b.v. Dancy, jonatan and Ernest sosa, Eds.(1992), componion to Epistemology Cambridge.blackwell. Edwards. paul, Editorin chief. (1967), theencyclopedia of philosophy, London: mmacmillan publishing co,inc.the free press. Fardanesh, Hashim and Sheikh Fini, Ali akbar, (2002), In troduction to constructivism in Science Education and Psychology, University, Research Quarterly, No. 42.p2. [Persian] Guthrie,w.k.c(1988), the sophists.cambridge.cambidge university press. Giroux, Henry, (2002), Toward a Postmodern Pedagogy: Selected text from modernism to postmodernism, Tehran,Publisher straw.p91.[Persian] Ghorbani, Rahim, (2004), Overview of Types of skepticism and relativism, the idea PorchMagazine, No 38.pp 17-19. [Persian] Good and Brophy t. L.(1995),contemporary educational psychology.u.s.a.longman. Hafeznia, Mohammad Reza, (2003), MqdmhAyon research methodsin social sciences, Tehran,Ministryof Culture, NinthEdition.p232. [Persian] Hrgnhan, By.r and Metyvach, esven, (1977), An Introduction to Theories of Learning, translated by Ali Akbar Mohammed, Tehran,doran, p 77. [Persian] Majidi, Mohammad, (2000), Relativity and violence Magazine Book Review, No.15-14.pp 2-5. [Persian] Moradi, Hushang, (2005), teaching and learning based on the law of relativity, correcting and training magazine, No.40.pp1-2. [Persian] Ozmon,S.Craver.M (2003), philosophical foundations of education. New jersy. Papkys, Richard and sterols, Vrvm,(2000), General Philosophy, translated by Jalalal-Din,Sher Ali, Tehran, Wisdom Publications, Sixteen thEdition.p269.[Persian] Plato, (2001), The Complete Works ofPlato(Tyatvsdissertation), translated by MohammadHassanLotfi, Tehran.Publisher kharazmi, pp1307-1308[Persian] Rabbani, Rasuland Badri, Ehsan. (2008), An Analysis of theEducationalInsightsPostmodernThoughtPorchmagazine, issue15.p19.[Persian] Robert kruckeberg(2006), Adeweyan perspective on science education: constructivism. experience, and why we learn science. Science department, high school for math. Science and engineering at the city college. New york. Ny10031.USA.pp:1-30. Richard Huber and MahnazMoalem(2002), constructivism in theory and paracticel, toward abetterunderasthing, the high school.vol.84. Staart, Naylor and Brenda Keogh(1999), constructivism in classroom: theory into practice. Journal of science teacher education 10(2): 93-106. Shabani, Hasan, (2005), SkillsEducation:TeachingMethodsand Technology, Tehran,Ministry ofCulture andIslamic Guidance(left), second edition.pp201-203. [Persian] Shariatmadari, Ali, (2009), Principles &Philosophy ofEducation,Tehran, AmirKabir publication.p88. [Persian] Seyf, Ali Akbar, (2001), constructivismlearningtheoryand its educational applications, Journal ofEducation (Education), No.66.p7.[Persian] - SheikhFinney, Ali akbar,(2002), explainand evaluate theviews ofconstructivism, cognitivesciencemagazineNewIssue15,pp65-73.[Persian] Sanky.havard.(1993), five varieties of cognitive Relativism in cogito vol 7.no 2.pp.106-111. Spiro, R. J. Feltovch, p. j. Jacobson, M. J. and Coulson, k. l.(1991), cognitive flexibility constructivism and hyretext, random access instruction for advanced knowledge aquisiton in all instructed domains. Educational technology,24-31-33. Wejdani, Fatemeh and Sajjad, Mahdi, (2014), Comparison of three comm. On perspectives on critical thinking and their implications. Comment by Richard Paul, - Robert Ennis and superior And rasel, Journal of Curriculum Development, Issue 15, pp 12-23. [Persian] Woolfork, A. E(1995), educational psycology(6th ed). Boston. Allyn and boston . www.hawzah.net/magazines/magart.aspx. Yazdanju,Payam, (2002), Postmodern Literature, Tehran, publishing payam, p85.
_||_