تأثیر کتاب فیلم زیستشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسودابه حاجیاننیا 1 , غلامرضا احمدی 2 , سید علی تبعیدیان 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, رسانههای آموزشی, فیلم, کلید واژهها: پیشرفت تحصیلی,
ملخص المقالة :
چکیده این پژوهش بهمنظور تأثیر استفاده از کتاب فیلم در پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی صورت گرفته است. از بین جامعه آماری چهار گروه 27 نفره از دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای برآن شمالی ( آموزش و پرورش منطقه جی اصفهان ) ، بهعنوان نمونه آماری به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای در نظر گرفته شد و به دو گروه آزمایش و دو گروه گواه تقسیم شدند. این پژوهش شبه تجربی است و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، از طریق آزمونهای معلمساخته، پیشآزمون و پسآزمون و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتا یج نشان داد که دانشآموزانی را که دبیر متخصص همراه با کتاب فیلم آموزش د ا د ه بود، نسبت به گروهی که دبیر غیرمتخصص با استفاده از کتاب فیلم آموزش داده بود ، از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار بودند (01/0 >P ). اما گروهی که در آموزش از دبیر غ یر متخصص همراه با کتاب فیلم استفاده کرده بودند، با گروهی که فقط از دبیر متخصص بهره گرفت ه بودند ، از لحاظ آماری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 >P ). میانگین نمرات دانشآموزانی که از طریق دبیر متخصص و کتاب فیلم، آموزش دیده بودند، نسبت به گروهی که فقط از دبیر متخصص استفاده کرده بودند، برتری داشت (01/0> P ). و در نهایت گروهی که دبیر غیرمتخصص همراه با کتاب فیلم به آنها آموزش داده بود ، نسبت به دانشآموزانی که فقط دبیر غیرمتخصص به آنها آموزش د ا ده بود، پیشرفت تحصیلی بیشتری از خود نشان دادند (01/0 >P ).