بررسی رابطه مشارکت دبیران در تصمیمگیریها و عملکرد مدیران مدارس راهنمایی و متوسطۀ مراغه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیثریا غلامحسین پور انوری 1 , صادق ملکی آوارسین 2
1 - تبریز کوی ولی عصر خیابان معلم کوچه خوارزمی پلاک 18 طبقه چهار
2 -
الکلمات المفتاحية: مدیران, تصمیمگیری, کارایی, رضایت, ثبات, مشارکت,
ملخص المقالة :
مشارکت، تصمیمگیری، مدیران، ثبات، کارایی، رضایت. این تحقیق بهمنظور تعیین رابطۀ میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیریها با عملکرد مدیران مدارس انجام گرفته است، جامعۀ مورد مطالعه کلیۀ مدیران و دبیران راهنمایی و دبیرستان مراغه در سال 1383 است. حجم نمونه بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه، 40 مدیر و 200 دبیر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای بررسی فرضیههای پژوهش از دو ابزار زیر استفاده شده است: الف) پرسشنامۀ سنجش میزان مشارکت دبیران با 45 پرسش پنجگزینهای، ب) پرسشنامۀ عملکرد مدیران با 15 سؤال پنجگزینهای. برای تحلیل نتایج آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون معناداری همبستگی ) به کار بسته شده است. نتایج پژوهش نشان داده است بین میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیریها و متغیرهای عملکرد مدیر، ثبات معلمان، کارایی مدرسه، رضایت و انگیزش شغلی معلمان رابطۀ معناداری وجود دارد.