رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با سلامت روانشناختی و موفقیت تحصیلی: نقش تعدیلکنندگی جنس
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 -
الکلمات المفتاحية: سلامت روانشناختی, دانشجویان, هوش هیجانی, موفقیت تحصیلی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی رابطه مؤلفههای هوش هیجانی با متغیرهای سلامت روانشناختی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر میپردازد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل کارشناسی دانشگاه تهران، تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز از ابزارهای هوش هیجانی (EIQ؛ شرینگ، 1999)، سلامت عمومی (GHQ؛ گلدبرگ و هیلر، 1979) و معدل کل واحدهای دوره لیسانس استفاده شد. نتایج بهدست آمده با استفاده از شاخصهای آماری میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و آزمون تبدیل Z فیشر برای مقایسه دو همبستگی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر همبستگی معنادار بین مؤلفههای هوش هیجانی با متغیرهای سلامت روانشناختی و موفقیت تحصیلی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر میباشد. از سوی دیگر تفاوت همبستگیهای دو گروه دانشجویان دختر و پسر در مؤلفههای هوش هیجانی، سلامت روانشناختی و موفقیت تحصیلی معنادار است.