رابطه فراشناخت و عملکرد در درس متون تخصصی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفروغ تنساز 1 , محترم نعمتطاووسی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران جنوب
2 -
الکلمات المفتاحية: عملکرد تحصیلی, خودبازبینی, برنامهریزی, راهبرد شناختی, فراشناخت, آگاهی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی در درس متون تخصصی بود. بدین منظور پس از انجام آزمون نهایی در این درس از میان 128 دانشجوی 4 کلاس درس متون تخصصی 32 نفر که بالاترین و 32 نفر که پایینترین نمرهها را کسب کرده بودند انتخاب شدند و از نظر سطوح مهارتهای فراشناختی مورد مقایسه قرار گرفتند. در این پژوهش مهارتهای فراشناختی بهعنوان متغیر مستقل، عملکرد تحصیلی بهعنوان متغیر وابسته و جنس بهعنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از اجرای آزمونهای آماری نشان دادند که بین دو گروه دارای عملکرد تحصیلی قوی و ضعیف از لحاظ سطوح فراشناختی تفاوت وجود دارد. افزون بر این نتایج دو گروه در هر یک از خردهمقیاسهای آگاهی، راهبردشناختی، برنامهریزی و خودبازبینی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند