تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی ششم بر اساس مؤلفههای سند تحول بنیادین (هویت ملی، اخلاق، آداب و مهارتهای زندگی )
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعلیرضا قاسمی زاد 1 , فاطمه اسدالهی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, مطالعات اجتماعی, آداب و مهارتهای زندگی, اخلاق در نظام اجتماعی, سند تحول,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی و شناخت ویژگیهای کتاب بر اساس مؤلفههای سند تحول بنیادین میپردازد. جامعه اول تحقیق، کتاب تعلیمات اجتماعی ششم و واحد تحلیل جمله و جامعه دوم تعداد 30 نفر از معلمان ششم ابتدایی بخش مرکزی کازرون به صورت تمام شماری بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سه مقوله فوق و سیاهه تحلیل محتوا بود. برای محاسبه پایایی و روایی از آلفای کرونباخ با 85/0 وروایی محتوایی استفاده شد؛ درمجموع با استفاده از آزمون خی دو نتایج زیر حاصل شد: از دید معلمان، کتاب اجتماعی ششم در سطح متوسطی (43 %) به مؤلفه هویت ملی، در سطح پایینتر از متوسط با ( 36%) به مؤلفه آداب و مهارتهای زندگی و در سطح متوسطی (50%) به مؤلفه اخلاق در نظام اجتماعی پرداخته است. در تحلیل محتوا، از میان مقولههای هویت ملی به ویژگیهای جغرافیایی با (23 % ) بیشترین توجه و به نماد ملی و اسطوره ملی به ترتیب با (5/15% و 07%) کمترین توجه شده است. از میان مقولههای آداب و مهارتهای زندگی به تصمیم گیری بیشترین توجه (49%) و به تفکر انتقادی ومقابله با استرس با (06% و 5% ) درصد به ترتیب کمترین توجه شده است. از میان مقولههای اخلاق در نظام اجتماعی به میهن دوستی بیشترین توجه (32%) و به عدالت جویی (13%) کمترین توجه شده است.
Albergaria, P. (2011). Critical Thinking, Questioning and Creativity as Components of Intelligence, Journal of Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol30.
Aghazadeh, M., Rezaei, A., Kordestani, F., Ehteshamitabar, A and Ayati, M. (2004). Survey of Desired Human Charactristics in Islamic Republic of Iran Twenty-Year Vision Educational System.Curricullum and Educational Innovation Research Inistitute,Organization for Educational Research and Planning.[Persian].
Attaran, M.(2002).Globalization, Information Technology and Education. Tehran: AftabeMehr Institute, ITA Publication.[Persian].
Ashori, Z. (1999).Content Analysis of Elementary Farsi Book stories and Compare with Elementary Educational Goals. (Unpublished M.A Thesis), Allame Tabataba’i University.[Perian].
Banks،J. (2010). Center for Multicultural Education. Retrieved from http: //faculty. Washington. edu / j banks.Date of observed<22/11/2014>.
Barrow, W. (2010). Dialogic, Participation and the potential for Philosophy for Children. Thinking Skills and Creativity, 5(2), 61-69.
Cohen, J. (1968). Weighted kappa: Nominal scale agreement provision for scaled disagreement or partial credit. Psychological bulletin, 70(4), 213.
Fallahiyan, N., Ahmadi,A., Malekmohammadi,N &MalekAbbasi,M.(2012).Sixth grade Social science teachers’ book. Printing and distribution of textbooks Office.Tehran.[Persian].
Fazeli, N. (1392).Resoans of Development.Monthly High school Growth Journal.No, 106, pp 12-15.[Persian].
Fereshteh, M.H (1992). The U.S. and Japanese Education: Should They Be Compared? Paper presented at Lehigh University’s conference on education and economics in technologically advancing countries, Bethlehem, PA, October16, Online available from ERIC (ED365642), retrieved15/11/2009.
Fox, J. A., Levin, J. A., & Forde, D. (2013). Elementary statistics in criminal justice research. Pearson Higher Education.
Ghaffari Majlaj,M., Khazaei,K and Nazeri,M.(2011). Fourth and fifth grades Social Studies books Content analysis in term of national identity and fifth in terms of national identity.Journal of cultural engineering,Vol,59.[Persian].
Gulwadi, G. B. (2006). Seeking restorative experiences elementary school teachers' choices for places that enable coping with stress. Environment and Behavior, 38(4), 503-520.
Hajiyani, A. (2000). Social Analize of National Identity in Iran and State some Hypothesis.Journal of National Studies, No, 5, PP 193-228.[Persian].
Kim, H. J. (2004). National Identity in Korean Curriculum. Canadian Social Studies, Vol.38 (3): 74-89.
Lotfabadi, H. (2006). A Survey of High School University students’ Attitudes Towards Globalization and its Impact on Religion Values and National Identity.Journal of educational innovation, No,9,pp 88-119.[Persian].
Mahmoudi, M. T.(2011). Content Analysis" Social Sciences" Textbook in Secondary School from the Perspective of Citizenship Education Approach.Journal of Research in Curriculum Planning, Vol 8. No 1,2.
Marshall, H. (2006). Book Review : Education Citizens for Global Awareness. Journal of Research in International, Edu .Sage pub ; pp 235-238.
Mollasadeghi, M. (2008). The Role of School Cultrral Activities in Iranaian students’ Identity. (Un published M.A thesis), Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch.[Persian].
Moafi, M.(2001).Scientific Principals of life skills Education. Tehran: Research and Educational Planning Organization, Curriculum Development Center.[Persian].
Monadi, M. (2004).Globalization in Cultural Organization and Iranian Students .Education and Modern Conversation.Tehran: Educatiuon and traning inistitute.[Persian].
Mohseni, N.(2004). Theories in Groth Psychology.Tehran: Pardis.[Persian].
Phuntsog, N. (1994). Renewal of Tibetan School Curriculum in Exile. A Tibetan centric approach, Reports descriptive, from: ERIC (ED383617), retrieved15/11/2009.
Razzazifar, A.(2000).Sociological Model of National Identiti in Iran. Journal of National Studies, No, 5, PP 102-132.[Persian].
Rorty, R., Williams, M., & Bromwich, D. (1980). Philosophy and the Mirror of Nature (Vol. 401). Princeton, NJ: Princeton University Press.
Sadeghzadeh, R. (2007). A Study of National Identity Symbols in History and Frsi in High School Human Science Students. (Unpublished M.A thesis),Alzahra University.[Persian].
Shahsani, SH. (1999).The study of explanation structure of elementary human science books in framework of critical conversation. (unpublish doctoral dissertation),Shiraz University.[Persian].
SalehiOmran, A. & Shekibaeiyan,T.(2007). A Study of Concidration level of National Identity Dimention in Elementary Curse books. Journal of National Studies, No, 29, pp 63-84. [Persian].
Shamshiri, B & Nowshadi,M. (2007). A study of enjoyment of Guidance Farsi.History and social Science Books from National Identity.Journal of curriculum study, No, 61, pp 51-78.[Persian].
Supreme Council of Cultural Revolution. (2011). Fundamental Reform Document of Education. Tehran: Supreme Council of Cultural Revolution Secretariat.[Persian].
Tavassoli, GM & Ghasemi, Y.(2004).Polarization Identities and Globalization.Social Science Letter,No,38,PP,1-26.[Persian].
World Health Organization.(1994).Life Skills Education in Schools: Parts 1 & 2.
Yavari, N. (1994).Nations and Clanship in Lesson Books.Journal of Conversation, Vol, 3, PP, 25-42.[Persian].