تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موجوار بر یادگیری و یادداری دانشجویان
الموضوعات : Research in Curriculum Planningسمیه عبدلی 1 , محسن باقری 2 , سعید موسوی پور 3
1 - کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادداری, اصول اولیه آموزش, مدل موجوار, یادگیری, راهبرد تکلیفمحور,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موجوار بر یادگیری و یادداری دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 170 دانشجویان رشته علوم تربیتی-گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک و نمونه تحقیق دانشجویانی بودند که درس آموزش مبتنی بر سیستمها را انتخاب کرده بودند بهمنظور انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد حجم نمونه 30 نفر بود که بهصورت تصادفی در دو کلاس 15 نفره جای گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون یادگیری و یادداری محقق ساخته بود، روایی محتوایی و صوری از طریق اساتید و متخصصین در حوزه علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز با فرمول کودر-ریچاردسون 20، 54/0 به دست آمد. این آزمونها با روش پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل برای هر دو گروه در شرایط یکسان اجرا شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر (Repeated measure ANOVA) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی موجوار بر یادگیری و یادداری دانشجویان تأثیر معنادار داشته است (p<0/05).
