شناسایی شاخصهای موثر بر تربیت اقتصادی با رویکرد کارآفرینی در دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسمیه بشیریان 1 , محبوبه سلیمان پور عمران 2 , رویا افراسیابی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت اموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران،
2 - استادیار ،گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار ،گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران،
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش خراسان شمالی, کارآفرینی دانش آموزان, تربیت اقتصادی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های موثر بر تربیت اقتصادی با رویکرد کارآفرینی در دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با روش کیفی داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری 20 نفر از اعضاء هیات علمی و خبرگان آشنا به تعلیم و تربیت و متخصصین حوزه های کارآفرینی و اقتصاد بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مولفه های الگوی تربیت اقتصادی با رویکرد کارآفرینی با استفاده از مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و کد گذاری باز مورد شناسایی قرار گرفت . برای سنجش روایی کیفی، از روش بازبینی توسط اعضاء، بررسی همکار استفاده شد. از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام شده استفاده گردید. در مجموع تعداد 112 شاخص در چهار بعد و 11 مولفه مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج نشان داد مولفه های اصلی تحت عنوان جنبه های فردی و شخصی با مضامین (شناخت توانمندی و استعدادها ، برنامه ریزی و هدف گرایی خلاقیت و نوآوری در ادراک مساله و حل آن)، فرهنگ و اخلاق اقتصادی (اصل هدفمندی و انگیزه مساله ، عدالت و التزام به قانون گرایی، اصل خیرخواهی و توجه به معنویات)، مفاهیم و علل اقتصادی (فرصت های بازار و ساز و کارهای آن، سواد مالی و ابزارهای آن، سواد اقتصادی و مفاهیم آن) و مهارت های اجتماعی (مهارت های ارتباطی ، مدیریت و توانایی شبکه سازی) می باشد.
Abaspour Isfahani, N., Hatami, J., Imani, M., Sadeqzadeh, A., & Paighami, A.(2022). Designing and Validation the Optimal Model of Financial Literacy Curriculum for Junior High School . Jornal of Research in Curriculum Planning,18(44) ,61-78. (persian).
Akarowhe, K. (2018). Roles of Economics Education in Sustainable National Development. Journal ofGlobal Economics: 6(3).
Akhan, N. E. (2015). Economic Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates. World Journal ofEducation.5(1),25-39. https://doi.org/10.5430/wje.v5n1p25
Amagir, A. Groot, W. Wilschut, A. (2017). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education,17(1), 56-80.
Axelsson, K., Hägglund, S., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Education Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self. Journal of Education and Training, 2(2), 40- 58, DOI:10.5296/jet.v2i2.7350
Bach, G. L., and Saunders. P. (2009). Economic education: Aspirations and achievements. American Economic Review 55 (June): 329–56. [Web of Science ®]
Becker ,W., Greene .,William & Sherwin., R. (1990). Research on High School Economic Education .theJournal of Economic Education ,21(3). https://www.jstor.org/stable/2006535
Beste, J. E. (2020). Integrating Christian Ethics with Ignatian Spirituality. Studies in Christian Ethics, 33(1), 61-67.
Brinia, V., & Vikas, E. (2016). Determinants of achievement of economics concepts by elementary school students. Journal of Economic Education, 28(2),419-422.
Butcher, J. (2017). The educational value of political economy. Publications of the American Economic Association .6: 465-502.
Hahn, D ., Tommaso,M., Giulio, B ., & Lucio ,C.(2019).The impact of entrepreneurship education on university students’ entrepreneurial skills: a family embeddedness perspective.Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer
Nature 2019 Small Bus Econ ,https://doi.org/10.1007/s11187-019-00143-y
Henning, M. B., & Lucey, T. A. (2017). Elementary Preservice Teachers’ and Teacher Educators’ Perceptions of Financial Literacy Education. The Social Studies. https://doi.org/10.1080/00377996.2017.1343792.
Javanshir, A., Bayani, M. H. (2020). Principles of economic education and job creation for children with a focus on Islamic lifestyle, the Second International Conference on Religion, Spirituality and Quality of Life, Tehran, 2020. (persian).
Lotfi, M., NazarAlian, Z. (July, 2020). Investigating the effect of family economic and cultural status on acquiring social skills of elementary school knowledge duringthe corona epidemic. 8th International
Conference on Management Research and Humanities, Tehran. (persian).
Lusardi, A. (2019). Financial literacy and the need for financial education:
evidence and implications. Lusardi Swiss Journal of Economics and Statistics.
155:1..https://doi.org/10.1186/s41937-019-0027-5.
Mehr Mohammadi, M., FarajiDizaji, S .(2018). Explaining the goals of primary economic education in Iran based on synthesis research. Curriculum StudiesQuarterly, Year 13, No. 48, pp. 62-39. Spring,2018. (persian).
Ministry of Education. (2000). Theoretical foundations of fundamental change in the formal public education system of the Islamic Republic of Iran. (persian).
Mitra, J., & Matlay, H. (2004). Entrepreneurial and Vocational Education and Training: Lessons from Eastern and Central Europe. Industry and Higher Education, 18(1), 53- 61.
Mortazanejad , N.(2022). Evaluation the curricula related to entrepreneurship and synthesis approaches in general education . Journal of Research in Curriculum Planning,19(46),134-154. (persian)
Mousavi Nasab,M.R. (October, 2020). Economic education, in the field of consumption, goals, principles and strategies. Journal of Knowledge, Year 29, No. 274, 78-94. October, 2020. (persian).
-ational Council on Economic Education. (2007). Voluntary National Content Standards in Economics. New York.
-ristiani,R., Wahyono, H., Witjaksono, M., & Nirbito, J. (2021). Study of Economic Literacy Level Among Primary School Students. Elementary Education, 20(1), 1408-1413, doi: 10.17051/ilkonline.2021.01.143
-ehman, T. (2020). Islamic Feminism: The Challenges and Choices of Reinterpreting Sexual Ethics in Islamic Tradition. Society and Culture in South Asia, 6(2), 214-237.
Santomero, A. (2003).Knowledge is Power: Importance of conomic Education, Westchester: Westchester University Press.
Seyyedi, B., Ahmadi, P. (Winter, 2019). Explaining the elements of the economic education curriculum in the general education course, Journal of Curriculum Studies .fourteenth year, No. 55. (persian).
Siegfried, J. & Meszaros, B. (1998), "Voluntary Economics ContentStandards for America's Schools: Rationale and Development". The Journal of Economic Education,9(92),139-149
Shafi'iBahnemiri, F., Mahroozadeh, T., & Stadi, T. (Winter, 2019). Investigating the effect of philosophy program for children on increasing students' cognitive skills using the components of economic education document of fundamental transformation of education. Educational InnovationQuarterly, Year 18, No. 72, 72-53. February, 2019. (persian).
Yayar, R., &Karaca, Ö. (2017). Economic literacy levels of public officers in Turkey. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS),11(1),49-65.
_||_