بررسی ذهنیت و تصور دانشجومعلمان از منطق درس کارورزی 4
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارورزی 4, منطق کارورزی, آموزش ابتدایی, دانشجومعلمان.,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله بررسی ذهنیت و تصور دانشجومعلمان از منطق درس کارورزی 4 در بین دانشجویان آموزش ابتدایی پردیس زینبیه شهرستانهای تهران (با حجم نمونه 18 نفر) در ترم دوم سال تحصیلی 1401-1402 با استفاده از روش کیفی-مطالعه موردی است که برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. طبق یافتههای تحقیق سه مؤلفه بازتعریف برنامه درسی، خلق هنر آموزش و عملگرایی در دانشجو معلمان هسته محوری ذهنیت و تصور دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی از درس کارورزی 4 است. «برنامه درسی» طبق ذهنیت و تصور دانشجومعلمان، ضرورت دارد مطابق ابعاد «بازساخت استانداردها»، «انعطاف پذیری»، «تجویزی بسته»، «مشارکت محوری» و «ارائه تحلیلهای عمیق» مورد بازساخت و بازتعریف قرار گیرند. مضمون فراگیر «خلق هنر آموزش» از دو مؤلفه 1) آموزش مهارتهای یادگیری و 2) قالب درس پژوهي تشکیل شده است. مضمون فراگیر «آوردن علم به عرصه عمل»، که از «کاربست علم» بدست آمده است شامل سه بعد است: 1) دستیابی به شناخت اصیل؛ 2) چالش زندگی علممحور و 3) چالش شايستگيها. در آخر میتوان نتیجه گرفت که منطق و ذهنیت دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی از درس کارورزی چهار، حول بازتعریف برنامه درسی، خلق هنر آموزش و عملگرایی در دانشجو معلمان قرار دارد.
Ahmadi, A., Tamimi, L., & Nouri Eibloo, H. (2023). Identifying and ranking the factors affecting the satisfaction of students with the implementation of Farhangian University internship program (Case study: Alborz campuses). Pouyesh in Humanities Education, 9(31), 91-116.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Braun, V. and Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). pp. 77-101. ISSN 1478-0887 Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/11735
Bunyamin, M. A. H., Hanri, C. Rameli, M. R. M., & Alhassora, N. S. A. (2021). The Pre-service Teachers’ Internship Program during the Pandemic: Prospects for a New Landscape of Teacher Education. REVISTA GEINTEC-GESTAO INOVACAO E TECNOLOGIAS, 11 (3), 807-824.
Danesh, P., Abdollahian, H., Zahedi Mazandarani, M. J., & Tavakoli Khomeini, A. (2022). The Experience of Homeless Women on TV. Communication Research, 28(108), 9-37. doi: 10.22082/cr.2021.541000.2243
Farhangian University (2023). Curriculum of primary education field. Farhangian University.
Gholamzadeh, M., Keshtiaray, N., & Saadatmand, Z. (2023). Presenting a model for Farhangian University internship curriculum (Grounded Theory). Journal of Curriculum Studies, 17(67), 35-56.
Habibi, Halimah (2019). Internship in teacher training; Autobiographical writing is an effective method for professional training. Isfahan: Konkash Publications.
Heissenberger-Lehofer, K., & Krammer, G. (2021). Internship integrated practitioner research projects foster student teachers’ professional learning and research orientation: a mixed-methods study in initial teacher education. European Journal of Teacher Education, 1-20.
Hejazi, A. (2022). Identify the Goals and Activities of Desirable in Iranian Teacher Training Internship Curriculum. Educational and Scholastic studies, 11(1), 47-76.
Heydari Naqd Ali, Zhila, (2013). Narrative exercise in the service of passing from student observations to critical thinking, Education Quarterly, No. 1, Fall.
Purshotam M Sc; (2020). Importance of internship programmes in teacher education. Scholarly research journal for humanity science & English language, vol 8/38, 10024-10026.
Rahmati, R., & Karimi, A. (2022). Prioritizing Effective Factors on the Effectiveness of Internship Course at Farhangian University. Teacher Professional Development, 7(2), 17-29.
Rauf, Ali (2010). Internship in teacher training workshop: educational technology. Publication date: First, Ayezh publication.
Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi A. (2007). Research methods in behavioral science. Tehran: Agah Publication.
Talkhabi, Mahmoud and Faqiri, Mohammad (2013). Discourse analysis of internship, Education Quarterly, first year, No. 1, winter.