ارتقای عملکرد سازمان با تأکید بر کسب و بهکارگیری هوشمندی بازار: مطالعه موردی بانک ملت
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمندپیمان حاجی زاده 1 , یاسر قاسمی نژاد 2 , اسماعیل حسن آبادی 3 , جلال پناهی 4
1 - استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
2 - دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده مدیریت ، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشکده کامپیوتر، تهران، ایران
4 - موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد سازمانی, بانک ملت, هوشمندی بازار,
ملخص المقالة :
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و انتشار هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس موفقیت و اثربخشی نوآوری را افزایش دهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه عملکرد شرکت با کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران میباشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی، 253 نفر تعیین شده است. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت و برای تعیین اعتبار پرسشنامهها، از روش روایی محتوا استفاده شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین کسب و بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
- کاتلر، فلیپ و آرمسترانگ، گری. (1386). اصول بازاریابی. (بهمن فروزنده، مترجم). (چاپ هشتم). تهران: نشر آموخته.
- رحیمی، غفور ، 1385، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمانها ،مجله تدبیر شماره 239.
- زارع نعمتی, میترا، 1396، ارایه مدل کسب مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای توزیع کننده دارو با تأثیر هوشمندی بازاریابی و رقابتی بر هوشمندی کسبوکار، کنفرانس سالانه پارادایمهای نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، دانشگاه تهران.
- صباغچی, سارا، 1396، بررسی تأثیر هوش تجاری و بازاریابی مبتنیبر دانش اثربخشی فعالیتهای بازاریابی سازمان، کنفرانس سالانه پارادایمهای نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، دانشگاه تهران،
- پناهی, الهام، 1395، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر کسب سهم بازار(مطالعه موردی: منطقه ویژه اقتصادی، بندر امام خمینی (ره)، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
- قیصری, سیدحمید و یاسر مجیدینژاد، 1395، هوش رقابتی و اثربخشی هوشمندی بازاریابی بر مزیت رقابتی، کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران، مؤسسه آموزش عالی نیکان،
- محبی گری و ابوالقاسم میرا 1395، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر قابلیتهای بازاریابی در صنعت بیمه، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی.
- دشتی, لطیف و محمد فیضیزنگیر، 1394، اولویتبندی ابعاد هوشمندی رقابتی در اثربخشی استراتژیهای بازاریابی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس.
- Sabine Kuester & Andreas Rauch (2016) A job demandsresources perspective on salespersons’ market intelligence activities in new product development, Journal of Personal Selling & Sales Management, 36:1, 19-39, DOI:10.1080/08853134.2016.1142793.
- Chang, and Lee, M. (2008), "The linkage between knowledge accumulation capability and organizational innovation", Journal of Knowledge Management, Vol. 12 No. 1, pp.
- Nelson, R.R., and Winter, S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press, Cambridge, Mass.
- Pavitt C. (2010), Alternative Approaches to Theorizing in Communication Science, The Handbook of Communication Science.
- Kumar, Boesso, & Favotto. (2016), Strategic orientation, innovation patterns and performances of SMEs and large companies, Journal of Small Business and Enterprise Development 19(1):132-145.
- Makowski & (2021), Automation-driven innovation management? Toward Innovation-Automation-Strategy cycle, Journal of Technological Forecasting and Social Change, Volume 168.
- Lee et (2014), Creating technological innovation via green supply chain management: An empirical analysis, Journal of Expert Systems with Applications, Volume 41, Issue 16, 15.
- Wang L et al. (2020), What nurtures fourth industrial revolution? An investigation of economic and social determinants of technological innovation in advanced economies, Journal of Technological Forecasting and Social Change, Volume 161.
- Sprong N et al. (2021), Market innovation: A literature review and new research directions, Journal of Business Research, Volume 123.
- Ekman p. (2021), Emergent market innovation: A longitudinal study of technology-driven capability development and institutional work, Journal of Business Research Volume 124,
- Turcotte A. (2021) Market Intelligence: Glamor and Grief. In: Political Marketing Alchemy. Palgrave Studies in Political Marketing and Management.
- Ranjan J & Foropon . (2021), Big Data Analytics in Building the Competitive Intelligence of Organizations, International Journal of Information Management, Volume 56.
- Turcotte A. (2021) “Where Are We Going?” From Market Intelligence to Market Surveillance. In: Political Marketing Alchemy. Palgrave Studies in Political Marketing and Management.
- HUSTER, M. 2005. Marketing intelligence: a first mover advantage. Competitive Intelligence Magazine, 8(2):13-17.
- Conesa, 2016. Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs, Journal of Cleaner Production
- Ching S, et al. 2016. Innovativeness, market intelligence practice, and firm performance of small-and medium-sized tour operates, Journal of tourism and hospitality research.
- Kurnia, P. F. (2018). market Intelligence Model to Analyze Social Media Information. Procedia Computer Science, 135, 5-14.
- Caseiro, N., & Coelho, A. (2018). The influence of market Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge.
- Rikhardsson, P., & Yigitbasioglu, O. (2018). market intelligence & analytics in management accounting research: Status and future focus. International Journal of Accounting Information Systems, 29, 37-58.
- Kurnia, P. F. (2018). market Intelligence Model to Analyze Social Media Information. Procedia Computer Science, 135, 5-14.
- D’Arconte, C. (2018). Market Intelligence applied in Small Size for Profit Companies. Procedia computer science, 131, 45-57.
- Fink, L., Yogev, N., & Even, A. (2016). Market Intelligence and Organizational Learning: An Empirical Investigation of Value Creation Processes. Information & Management.
- Peters, M. D., Wieder, B., Sutton, S. G., & Wakefield, J. (2016). market intelligence systems use in performance measurement capabilities: Implications for enhanced competitive advantage. International Journal of Accounting Information Systems, 21,1-17.
- Banerjee, M., & Mishra, M. (2015). Retail supply chain management practices in India: A market intelligence perspective. Journal of Retailing and Consumer Services.