طراحی و ساخت دستگاه تجمیع ارزیابی انواع حافظه و یادگیری به همراه جهت یابی اگوسنتریک و آلوسنتریک برای موش DOR: 20.1001.1.17359880.1399.14.1.5.8
الموضوعات : مجله پلاسما و نشانگرهای زیستیملیکا نادری 1 , محمد رضا بیگدلی 2
1 - دبیرستان فرزانگان یک تهران (دوره دوم)، تهران.ایران.
2 - دانشیار گروه فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران.ایران.
الکلمات المفتاحية: Navigation, Learning and Memory, حافظه و یادگیری, ماز آبی, جهت یابی, سکوی متحرک, Water Maze, Moving Platforms,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: سال های متمادی است که کارهای پژوهشی رفتاری که برگرفته از شبکه های عصبی می باشد همواره جایگاه ویژهای داشته است. چرا که ارزیابی شناختی و رفتاری مبنای کلیه مطالعه الکتروفیزیولوژی و مولکولی است و باید به نحوی به مطالعات رفتاری باید ارتباط داده شود. هدف از این طراحی و ساخت، تجمیع و ارزیابی همزمان رفتارهای مدل حیوانی در یک دستگاه است. بر مطالعه بر روی مدل های حیوانی کمک شایانی به کسب اطلاعات درباره ساختار و عملکرد اعصاب کرده است.روش کار: مدل طراحی شده در این پژوهش، یک ماز چند مسیره در محیط آبی می باشد و در هر مسیر، عوامل مختلفی تحت بررسی قرار می گیرد. به گونه ای که سه سکو تعبیه شده است. با وارد شدن موش به دو مسیر که یکی پوشیده از آیینه و دیگری دارای توپ است؛ سکوهای متحرک فعّال می گردند و سکوی آخر پس از طی چند مسیر، با به صدا در آمدن صدای بیپ در دسترس قرار می گیرد. به هنگام بالا آمدن سکوها، چراغ کم نوری، روشن می شود. بعد از قرارگرفتن موش به مدت چند ثانیه، سکو از حالت افقی خارج میشود. هنگام ورود موش به مسیر فرعی ماز، با فلش نوری مواجه می شود تا از ورود به آن جا منع شود. جهت یابی خودمدار، حافظه غریزی و یادگیری نقش پذیری در طول تست با ارزیابی عملکرد موش ها ارزیابی می شوند.یافته ها: عادت کردن به فلش چراغ قرمز، حساس شدن به صدای قبل از بالا آمدن سکوی سه، شرطی سازی عامل و کلاسیک با کمک محرک ها، حافظه اجرایی و یادگیری جانشینی با اختصاصی کردن تست، یادگیری نهفته و حافظه لحظه ای با بررسی عملکردی، حافظه غیر ارتباطی و شروع کننده با توپ و حافظه ارتباطی با شناختن نحوه کار لیزرها و میزان اجتماعی بودن موش با اندازه گیری مدت زمان حضور در مسیر آیینه ای؛ در این دستگاه بررسی می شوند. نتیجه گیری: در این دستگاه امکان سنجش فاکتورهای ذکر شده به صورت هم زمان، وجود دارد.
.Alberini, M. C., Travaglia, A. (2017). Inhibitory avoidance. Neuroscience Journal,
2.Bushnell, P.J., Levin, E.D., Overstreet, D.H. (1995). Spatial working and reference memory in rats bred for autonomic sensitivity to cholinergic stimulation: acquisition, accuracy, speed, and effects of cholinergic drugs. Neurobiol. Learn. Mem., 63;116–132.
3.Chen, T.H., Wang, M.F., Liang, Y.F., Komatsu, T., Chan, Y.C., Chung, S.Y. (2000). A nucleoside-nucleotide mixture may reduce memory deterioration in old senescence-accelerated mice. J. Nutr., 130; 3085.
4.Clarke, P.B., Fibiger, H.C. (1990). Reinforced alternation performance is impaired by muscarinic but not by nicotinic receptor blockade in rats. Behav. Brain Res., 36; 203–207.
5.Cohn, J., Paule, M.G. (1995). Repeated acquisition: the analysis of behavior in transition. Neurosci. Biobehav. Rev., 19; 397.
6.Edward, D. ,Levin, J. (2006). Buccafusco. Animal Models of Cognitive Impairment, 254-255
7.Edward, D. Levin, J. (2006). Buccafusco. Animal Models of Cognitive Impairment, 265.
8.Hua-cheng, Y., Cao, X., Das, M. (2010). Behavioral animal models of de-pression. Neurosci Bull, 26(4); 327-37.
9.https://mazeengineers.com,2017.
10.Jett, D.A., Kuhlmann, A.C., Farmer, S.J., Gilarte, T.R. (1997). Age-dependent effects of developmental lead exposure on performance in the Morris water maze, Pharmacol. Biochem. Behav., 57; 271.
11.Kuhlmann, A.C., McGlothan, J.L, Guilarte, T.R. (1997). Developmental lead exposure causes spatial learning deficits in adult rats. Neurosci. Lett., 233;101.
12.Petit-Demouliere, B., Chenu, F., Bourin, M. (2005). Forced swimming test in mice: a review of antidepressant activity. Psychopharmacology (Berl), 177(3); 245-55
13.Posner, M.I. (1995). Attention in cognitive neuroscience, in the cognitive neurosciences, Gazzaniga, M.S., Ed., MIT Press, Cambridge, 615.
14.Prusky, GT. (200). Vision Res.
15.Riekkinen, P., Sirvio, Jr., Aaltonen , J., Riekkinen, P. (1990). Effects of concurrent manipulations of nicotinic and muscarinic receptors on spatial and passive avoidance learning. Pharmacol. Biochem. Behav., 37; 405–410.
16.Rosvold, H.E., Mirsky, A., Sarason, I., Bransome, E.D., Beck, L.H. (1956). A continuous performance test of brain damage. J. Consult. Psychol., 20; 343.
17.Robert, D., Kirch, R., Pinnell, C., Ulrich, G., Hofmann , J. (2015). The double-h maze: a robust behavioral test for learning and memory in rodents.
18.Shrager, Y., Kirwan, CB, Squire, LR. (2008). Neural basis of the cognitive. Map.
19.Vorhees, CV., Williams, MT. (2014). Value of water mazes for assessing spatial and egocentric learning and memory in rodent basic research and regulatory studies.
20.Vorhe, ES. (2016). Neurotoxical Teratol.
_||_