کاهش ریپل گشتاور و نیروی شعاعی در موتور SR سگمنتی با استفاده از پروفایل مناسب جریان
الموضوعات :میلاد اعلایی 1 , میلاد دولتشاهی 2 , سید مرتضی سقائیان نژاد 3
1 - دانشکده مهندسی برق، واحد خمینی شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشکده مهندسی برق، واحد خمینی شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: موتور سوئیچ رلوکتانس سگمنتی, موتور سوئیچ رلوکتانس, کاهش ریپل گشتاور, تابع اشتراکی گشتاور خطی,
ملخص المقالة :
گشتاور موتورهای SRM از جمع مقادیر گسسته آن ایجاد و هدف آن وقوع گشتاور پیوسته بر روی شفت موتور می باشد که موجب ظهور پدیده ریپل گشتاور در نواحی کموتاسیونی می گردد. در این مقاله، با هدف کاهش نیروی شعاعی و تثبیت گشتاور، ساختار یک موتور سوئیچ رلوکتانس روتور گسسته در نرم افزار Magnet شبیه سازی می شود. ابتدا نیروی شعاعی وارد بر روتور در جریان و موقعیت های مختلف از ناحیه ناهمپوشانی تا همپوشانی کامل بررسی و سپس خروجی های آن در نرم افزار متلب تحلیل و تابعی تحت عنوان تابع نیروی شعاعی معرفی می شود. با استفاده از تابع معرفی شده و رابطه گشتاور- جریان، گشتاور مرجع فاز به صورتی که مجموع لحظه ای گشتاور برابر با گشتاور مرجع موتور باشد معرفی می شود. به منظور راستی آزمایی، مدار الکتریکی موتور و درایو آن شبیه سازی و با اعمال تابع گشتاور معرفی شده به عنوان گشتاور مرجع، نتایج با نتایج تابع اشتراکی گشتاور خطی مقایسه می شود. نتایج شبیه سازی و نمایش همزمان شکل دو نیروی شعاعی بدست آمده کاهش ریپل گشتاور موتور و نزدیک بودن آن به گشتاور در حالت اشتراکی خطی را نشان می دهد. این درشرایطی است که نیروی شعاعی آن در مقایسه با نیروی شعاعی گشتاور اشتراکی خطی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند.
[1] S. K. Sahoo, S. Dasgupta, S. K. Panda and J. -X. Xu, “A Lyapunov Function-Based Robust Direct Torque Controller for a Switched Reluctance Motor Drive System,” IEEE Transactions on Power Electronics, vol. 27, no. 2, pp. 555-564, Feb. 2012, doi: 10.1109/TPEL.2011.2132740.
[2] A. D. Callegaro, B. Bilgin and A. Emadi, “Radial Force Shaping for Acoustic Noise Reduction in Switched Reluctance Machines,” IEEE Transactions on Power Electronics, vol. 34, no. 10, pp. 9866-9878, Oct. 2019, doi: 10.1109/TPEL.2019.2891050
[3] Sh. Wang, Q. Zhan, Z. Ma and L. Zhou, “Implementation of a 50-kW four-phase switched reluctance motor drive system for hybrid electric vehicle,” IEEE Transactions on Magnetics, vol. 41, no. 1, pp. 501-504, Jan. 2005, doi: 10.1109/TMAG.2004.838985.
[4] A. V. Radun, “High-power density switched reluctance motor drive for aerospace applications,” IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 28, no. 1, pp. 113-119, Jan.-Feb. 1992, doi: 10.1109/28.120219.
[5] J. Furqani, M. Kawa, C. A. Wiguna, N. Kawata, K. Kiyota and A. Chiba, “Current Reference Selection for Acoustic Noise Reduction in Two Switched Reluctance Motors by Flattening Radial Force Sum,” IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 55, no. 4, pp. 3617-3629, July-Aug. 2019, doi: 10.1109/TIA.2019.2910497.
[6] V. P. Vujičić, “Minimization of Torque Ripple and Copper Losses in Switched Reluctance Drive,” IEEE Transactions on Power Electronics, vol. 27, no. 1, pp. 388-399, Jan. 2012, doi: 10.1109/TPEL.2011.2158447.
[7] R. (Ramu) Krishnan, Switched reluctance motor drives : modeling, simulation, analysis, design, and applications. CRC Press, 2001. Accessed: Jul. 24, 2022.
[8] H. J. Zhang, C. Gao and S. H. Wang, “Analysis of radial force for switched reluctance motor,” 2013 IEEE International Conference on Applied Superconductivity and Electromagnetic Devices, 2013, pp. 418-419, doi: 10.1109/ASEMD.2013.6780809.
[9] X. Deng and B. Mecrow, “A comparison of conventional and segmental rotor 12/10 switched reluctance motors,” 2019 IEEE International Electric Machines & Drives Conference (IEMDC), 2019, pp. 1508-1513, doi: 10.1109/IEMDC.2019.8785221.
[10] V. Hanaeinejad and M. Abbasian, “A Non-segmental Outer Rotor Switched Reluctance Machine for In-Wheel Electric Vehicle Application,” Iranian Journal of Science and Technology - Transactions of Electrical Engineering, vol. 43, no. 4, pp. 909–918, Dec. 2019, doi: 10.1007/S40998-019-00192-9.
[11] B. Bilgin, A. Emadi and M. Krishnamurthy, “Design Considerations for Switched Reluctance Machines with a Higher Number of Rotor Poles,” IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 59, no. 10, pp. 3745-3756, Oct. 2012, doi: 10.1109/TIE.2011.2141102.
[12] P. C. Desai, M. Krishnamurthy, N. Schofield and A. Emadi, “Novel Switched Reluctance Machine Configuration with Higher Number of Rotor Poles Than Stator Poles: Concept to Implementation,” IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 57, no. 2, pp. 649-659, Feb. 2010, doi: 10.1109/TIE.2009.2034678.
[13] Ch. Choi, S. Kim, Y. Kim and K. Park, “A new torque control method of a switched reluctance motor using a torque-sharing function,” IEEE Transactions on Magnetics, vol. 38, no. 5, pp. 3288-3290, Sept. 2002, doi: 10.1109/TMAG.2002.802295.
[14] A. Jin-U, “Copper Loss and Torque Ripple Minimization in Switched Reluctance Motors Considering Nonlinear and Magnetic Saturation Effects,” Journal of Power Electronics, vol. 14, no. 2, pp. 351–361, Mar. 2014.
[15] J. Ye, B. Bilgin and A. Emadi, “An Offline Torque Sharing Function for Torque Ripple Reduction in Switched Reluctance Motor Drives,” IEEE Transactions on Energy Conversion, vol. 30, no. 2, pp. 726-735, June 2015, doi: 10.1109/TEC.2014.2383991.
_||_